Uniwersytet Warszawski Jakość kształcenia. Proces boloński

**{[

Wewnętr]}**zny**{[ sys*]}***{[tem zap**{[ewniania]]}**}** jako***{[*{[ści ks]}**ztałcenia

Zarządzenie nr 163]}** rektora UW z 8 listopada **{[2019 roku w spr]}**awie systemu zapewniania *]}*jakości kształc]}**enia **{[na Uniwersyteci]}**e Warszawskim >>

 

Centrum Wsparc]}**ia Dydaktyki

Na podstawie **{[zarządzenia nr]}** 45 rektora UW z 19 marca 2021 roku **{[zostało utworzo]}**ne Centrum Wsparci]}**a Dydaktyki (CWD), które składa sz: Biura ds. Obsługi Kształcenia (BOK), Biura Innowacji Dydaktycznych]}** (BID), Biura ds. Pomocy Materialnej (BPM), Biura]}** ds. Osób z Niepełn]}**osprawnościami (BON**{[), Centrum Pomoc]}**y Psychologicznej]}**. Do zakresu zadań Centrum Wsparci]}**a Dydaktyki należy koordynowanie]}** działań oraz wsparcie jednostek **{[organizacyjnych]}** Uniwersytetu Warszawskiego w zakresie organizacji procesu]}** kształcenia na studiach I **{[i II stopnia or]}**az jednolitych stu]}**diac**{[h magisterskich, studiach podypl]}**omowych i doktoranckich]}**, w szkołach doktorskich, a także w ramach kursów]}** i szkoleń. Więcej]}** informacji na tem*]}*at działalności]}** CWD znajduje się pod adresem: https://cwd.uw.edu.pl.

 

Fundusz Doskon]}**ałoś**{[ci Dydaktycznej

W 2022 roku w *]}*ramach Funduszu Doskonałości Dyda**{[ktycznej rektor]}** UW po raz pierwszy]}** dokonał refunda]}**cji **{[kosztów poniesi]}**onych przez jednostki **{[dydaktyczne na]}** wdrażanie przedsięwzięć]}** służących doskonaleniu]}** procesu dydaktycznego. Na wsparcie jednostek dydaktycznych, które prowadzą ks**]}ztałcenie na co]}** najmniej jednym]}** kierunku studiów]}** na Uniwersytecie Warsza**]}wskim, uczelnia]}** zarezerwowała w b**{[udżecie na 2022]}** rok 3 mln zł. Jednostki *]}*miały do dyspoz]}**ycji **{[środki, których podział nastąpi]}**ł na podstawie liczby studentów na]}** studiach stacjonarnych i **{[niestacjonarnyc]}**h, ujętej w wykazie studentów w sys]}**temie POL-on do s**{[prawozdania S-10]}** składanego do Głównego Urzędu Statystycznego, sporządzonego wed**{[ług stanu na 31]}** gr**{[udnia 2021 roku.

 

Do refundacji zgłoszono 168 projektów z 29 jednostek dydaktyczn**{[ych. Ostateczna]}** kwota refundacji w 2022 roku wyniosła 2 999 999,01 zł.

 

Doskonałość dydaktyczna uczelni

W 2022 roku rozpoczęto realizację]}** projektu pt. Doskonał*]}*ość dydaktyczna]}** uczelni, którego celem jest wsparcie zmian organizacyjnych]}** i podnoszenie jakości kształcenia or**{[az doskonalenie]}** proc**{[esów i narzędzi]}** służących zapewnieniu]}** ja**{[kości dydaktyki.]}** Projekt przyczy]}**nia **{[się do rozbudow]}**y obecnego system]}**u zarządzania jakoś*]}*cią w dydaktyce, w tym m.in. rozwijania modelu wsparcia jednostek UW w zakres**{[ie doskonalenia]}** dydaktycznego, organizacji dydaktyki oraz podnoszeni]}**a jakości kształc]}**eni**{[a. Projekt jest]}** realizowany w roku]}** akademickim 2022/2023 i współfinansowany ze środków Euro]}**pej**{[skiego Funduszu]}** Społe**{[cznego w ramach Programu Operacyjnego]}** Wiedza Edukacja R**{[ozwój (POWR. 03.]}**04.00-00-P023/21). Całkowita wartość **{[projektu wynosi]}** 711 730 zł.

 

Punkt Doradztw]}**a ds. Jakości Kształcenia

W grudniu 2022 roku utworzono]}** Punkt Doradztwa ds**{[. Jakości Kształ]}**cenia oferujący jednostkom dydaktycznym]}** ws**{[parcie doradcze]}** i szkoleniowe w zakresie zapewniania]}** jako**{[ści kształcenia]}** i budowania kultu]}**ry doskonalenia]}** dydaktycznego, realizowane]}** w m.in. w takich obszarach, jak:

  • przygotowan]}**ie **{[do oceny progra]}**mowej PKA i innych]}** akredytacji zewnętrznych;
  • tworzenie i zmienianie prog]}**ramu studiów;
  • przygotowan]}**ie **{[sylabusów;
  • ewaluacja jakości kształcenia na **]}kierunku studió]}**w;
  • tworzenie syste**{[mów zapewniania]}** jako**{[ści kształcenia]}** na kierunku studió]}**w;
  • kształcenie]}** nauczycieli;
  • studenckie]}** pr**{[aktyki zawodowe;]}**
  • działalność]}** rad dydaktycznych;
  • współpraca]}** z **{[interesariuszam]}**i zewnętrznymi.

Oceny komisji]}** akredytacyjnych

Zgodnie z us**{[tawą z 20 lipca]}** 2018 roku Prawo o szkolnictwie wy]}**ższym i nauce (Dz. U. poz. 1668 z pó**{[źn. zm.) jakość]}** kształcenia na UW oceniana jest przez Pols]}**ką Komisję Akredyt]}**acyjną. PKA przyznaje oceny]}** programowe i kompleksowe.

 

Ocena progra]}**mowa **{[polega na cyklicznej ocenie jakości kształcenia na kierunku studiów, która kończy]}** się wydaniem oceny]}** pozytywnej na okres do *]}*6 lat albo ocen]}**y negatywnej.

 

Ocena komple]}**ksowa polega na oc**{[enie działań na]}** rzecz zapewniania]}** jako**]}ści kształcenia]}** w uczelni, która]}** końc**{[zy się wydaniem]}** oceny pozytywnej albo odmową wydania]}** oceny pozytywnej. **{[Ocena pozytywna]}** wydawana jest na okres od 3 do 8 lat.

 

W 2022 roku Polska Komisja Akredyt]}**acyjna zakończyła procedury akredytacyjne]}** na **{[kierunkach: pol]}**itologia, geologia]}** poszukiwawcza, studia]}** filologiczn**{[o-kulturoznawcze.]}** Decyzją Prezydi]}**um PKA wszystkie wyżej wymienione k*]}*ierunki studiów]}** otrzymały ocenę pozytywną na okres 6 lat.

 

Rozpoczęto procedurę akredytacyjną dla *]}*kierunku kultur]}**oznaw**{[stwo-cywilizacja]}** śródziemnomorska]}** (przeprowadzono wizy*]}*tację w grudniu]}** 2022 roku). Zgodnie z harmonogramem Polskiej Komisji]}** Ak**{[redytacyjnej do]}** końca roku akademicki]}**ego **{[2022/2023 zapla]}**now**{[ano akredytacje]}** na **{[kierunkach: etn]}**ologia i antropologia]}** kult**{[urowa, geologia stosowana, bioinformatyka]}** i biologia systemów.

 

W 2021 roku Polska Komisja Akredyt]}**acyjna zakończyła, **{[rozpoczęte w po]}**przednim roku, procedury **{[akredytacyjne n]}**a kierunkach: matematyka, informatyka, prawo, międzywydziałowe studia]}** ochrony środowiska. *]}*Decyzją Prezydi]}**um **{[Polskiej Komisj]}**i Akredytacyjnej]}** wszystkie wyżej wymienione kierunki st**{[udiów otrzymały]}** ocenę pozytywną **{[na okres 6 lat.]}** Polska Komisja Akredyt]}**acyjna przeprowadziła także ocenę programową **{[na kierunku geo]}**grafia. Kierunek otrzymał ocenę pozytywną **{[na 6 lat. Polsk]}**a Komisja Akredyt]}**acyjna odstąpiła od oceny akredytacyj**{[nej na kierunku]}** energetyka i chemia ją**]}drowa w związku]}** z **{[wygaszaniem teg]}**o kierunku.

 

W 2020 roku Polska Komisja Akredyt]}**acyjna zakończyła, **{[rozpoczęte w 20]}**19 roku, procedury]}** akredytacyjne na **]}kierunkach: his]}**toria, socjologia, chemia, biologia, biotechnologia]}**, ochrona środow]}**iska, fizyka, astronomia, pedagogika, archeologia. De]}**cyzją Prezydium P**{[olskiej Komisji]}** Akredytacyjnej wszystkie w**{[yżej wymienione]}** kierunki studiów]}** otrzymały ocenę pozytywną na okres 6 lat. Polska Komisj*]}*a Akredytacyjna]}** przeprowadziła także]}** ocenę programową na kierunku studia]}** filologiczno-kulturoznawcze oraz powtórną ocenę programową **]}na kierunku lin]}**gwi**{[styka stosowana.]}**

 

W roku akadem**]}ickim 2019/2020]}** pozytywną ocenę progr**{[amową otrzymały]}** kierunki studiów: archeologia, astronomia, biologia, **]}biotechnologia,]}** chemia, ekonomia, fizyka, inform]}**atyka i ekonometria,]}** inwestycje i rachunkowo**{[ść, lingwistyka]}** sto**{[sowana, ochrona]}** środowiska, pedagogika, *]}*socjologia,  st]}**udia filologiczno-**{[kulturoznawcze, zarządzanie.

 

Aktualne inf]}**ormacje na temat akredytacji publikowane]}** są w corocznych sprawozdaniach]}** rektora UW.

 

3 grudnia 2020 roku Prezydium]}** Polskiej Komisji]}** Akredytacyjnej przyznało Certyfikaty Doskonałości Kształcenia pięciu]}** ki**{[erunkom studiów]}** prowadzonym na UW.]}** Certyfikaty te są przyznawane kie]}**runkom studiów, które otrzymały **{[pozytywną ocenę]}** programową na 6 lat popartą dobrymi]}** praktykami w zakresie jakości kształc]}**enia lub udokumentowany**{[mi, regularnymi]}** osiągnięciami studentów i **{[absolwentów. Wn]}**ioski w sprawie przyznania certyfikatów złożyli przewodniczący]}** zespołów działających]}** w **{[ramach dziedzin]}** nauki i dziedziny *]}*sztuki, kierując **{[się rekomendacj]}**ą zawartą w opinii zespołu (na pod]}**sta**{[wie Uchwały 824/]}**2020 **{[Prezydium Polsk]}**iej Komisji Akredyt]}**acyj**]}nej z 3 grudnia]}** 2020 roku).

 

Certyfikaty]}** Doskonałości Kształcenia]}** przy**{[znane kierunkom]}** studiów prowadzonym na UW:

  • w kategorii **{[Doskonały kieru]}**nek – doskonałość kształceniu:
    astronomia – st
    udia I i II stopnia]}** o **{[profilu ogólnoa]}**kademickim;
    chemia – studia
    I i II stopnia o profilu ogólnoakademickim;
    ekonomia – stud]}**ia **{[I i II stopnia]}** o profilu ogólnoa]}**kademickim;
    informatyka i ekono**{[metria – studia I **{[i II stopnia o]}** profilu ogólnoakademick]
    }**im;
  • w kategorii **{[Otwarty na świa]}**t – doskonałość we współpracy międ]}**zynarodowej: finanse, **{[inwestycje i ra]}**chun**{[kowość – studia I i II stopnia o profilu **{[ogólnoakademick]}**im.

System monitorowania losów absolwentów

Od 2011 roku **{[Uniwersytet pro]}**wadzi **{[badania poświęc]}**one losom swoich absolwentów na rynku pracy**{[. System monitor]}**owania ich losów stworzyła Pracownia Ew**{[aluacji Jakości]}** Kształcenia. Na podstawie doświadczeń Un**{[iwersytetu PEJK]}** opracował także narzę**{[dzie dla innych]}** polskich uczelni. Internetowy system ELA – Ekonomic]}**zne Losy Absolwentów**{[ został uruc]}**homiony prze MNiSW]}** (obecnie MEiN) w **]}maju 2016 roku.]}**

 

Więcej o monitoringu losów absolwentów UW >>

 

Program zinteg]}**rowanych działań]}** na rzecz rozwoju UW (ZIP)

Podniesienie]}** jakości nauczan]}**ia, wzbogacenie oferty studiów, a **{[także rozwój ko]}**mpet**{[encji studentów]}** to cele Program]}** zintegrowanych działań]}** na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego]}** (ZIP). Finan]}**sowane są z niego m*]}*.in. nowe kierun]}**ki studiów oraz modernizac*]}*ja istniejących]}** programów, stypendia na wyjazdy zagrani]}**czne, szkolenia **]}i szkoły letnie.

 

Proces boloński

Promowanie jako*]}*ści kształcenia]}** to także jedno z głównych założeń]}** proc**{[esu bolońskiego. Jego elementem jest również wspiera]}**nie **{[współpracy międ]}**zynarodowej i mobilności studentów, naukowców i **{[pracowników adm]}**inistracji, poprzez]}** udzi*]}*ał w programach]}** typu Erasmus + oraz]}** twor*]}*zenie kierunków]}** obcojęzycznych. Zgodnie z ideą uczenia]}** się **{[przez całe życi]}**e. Uniwersytet ro]}**zwija także studia podyplomowe. Na]}** ucze**{[lni wprowadzono]}** trójstopniowy podział]}** stud**{[iów i punktację]}** ECTS.

 

Wiele uwagi]}** poświęcono rozwiązaniom, które mają umożliw*]}*ić porównywanie]}** otrzymywanych w **{[różnych krajach]}** dyplomów: przede]}** wszystkim dostosowano]}** nauczanie do wymogów]}** Krajowych Ram Kwalifikacj**{[i pozwalających]}** odnieść etapy polskiej edukacji do Europejskich Ram Kwalifikacj]}**i. Proces ten trw]}**ał na Uniwersytecie 2 lata – od 2010 do 2012 roku. Dzięki wprowadzeniu na polskich uczeln]}**iac**{[h KRK zniesiono]}** centralną listę]}** ki**{[erunków studiów]}** i towarzyszących]}** im **{[ramowych treści]}** kształcenia. Wi**{[ęcej informacji]}** na temat Procesu boloń**{[skiego znajduje]}** się **{[na stronie Biur]}**a Innowacji Dydaktycznychhttps://bid.]}**uw.edu.pl.

Link do profilu Facebook Link to Twitter profile Link do kanału Youtube Link do profilu Instagram Link do profilu LinkedIn