ałania]}** równościowena UW
S]}**połeczna]}** od**{[powie]}****{[dzialno**{[ść szkół]]}**}** wyższyc**{[h nie]}** ogranicz]}**a**{[ się
**{[jedyn]}**ie **{[do dzia]]}**}**łań ****{[{[na rzecz członk]]}**}**ów **{**{[[własnej]}** społecz]}**{[**ności**]}**{[, a więc **{[wspiera]]}**}**nia **{[studentó]}**w czy **{[pracowników.]}** Doświadczeniem]]}**}** **{[i wiedzą u]}**czeln]}**ie **{[powi]}**nny wspomag]]}**}**ać **{[społeczn]}**ości]}** lo**{[kalne]}**, animowa**{[ć **{]}**[miejscow]}**e życie]}**{[** społec]}**z**{[ne i kulturalne,]}** **{[**{[popula**{[ryzować]}** na]}**ukę, promo*]}***{[wać aka**{[demickie]]}**}** warto**{[ści i]}** standard]}**y: ****{[{[odpowie]}**dzialnoś]**{[}****{[ci, rzeteln]}**ości,]}** **{[dbał]}**ośc**{[i o praw]]}**}**dę**{[. Jako ośrodki]}** **{[opiniotwó**{[rc**{[ze]}** uniw**{[ersytety]]}**}** po**{**{[[winny za]}**pewniać]}**{[** po**{[wszechny]}** dostęp]}***{[* do ]}**wyników swoich]**{[}** b**{[adań**{[, ekspertyz]}** i]}** analiz.
N
ie bez wpływu **{[na społeczności]}** lokalne pozosta]}**je **{[działalność nau]}**kowa Uniwersytetu, w Polsce i poza]}** jej granicami. **{[Przykładem mogą]}** być badania etnologów i archeologów,]}** zachowujących dla **{[przyszłych poko]}**leń dziedzictwo kul*]}*turalne regionu]}** czy **{[kraju lub wręcz]}** ratujących je przed unicestwieniem]}** (np. w Sudanie). Wykopaliska mające **]}odkryć historię]}** starożytnych osad często przyczyniają się do rozwoju]}** wspó*]}*łczesnych miast]}** i **{[miasteczek, wpł]}**ywając na miejscową]}** inf**{[rastrukturę czy]}** rozwój turystyki.
P
rowadząc badania, uczeni często]}** zapraszają do udziału w **{[nich osoby spoz]}**a uczelni. Korzyś]}**ć jest obopólna – naukowcy zbier]}**ają dane do projekt]}**ów, zaś uczestnicy]}** otrzymują profe]}**sjonalną pomoc. Przykładem jest działa**{[lność jednostek]}** Wydzi*]}*ału Psychologii: Pracownia Psychologii Zaburzeń Rodziny oferuje]}** konsultacje oraz psychot**]}erapię rodzinną, Interdyscyplin]}**arne **{[Centrum Genetyk]}**i Zachowania **{[pomaga w leczeniu stresu pourazow]}**ego u uczestników wypadków komunikacyjnych]}** i rodzin ofiar. Z kolei rodzice niemowląt biorących udział w badani]}**ach Pracowni Psych]}**ologii Niemowląt (pierwszego]}** Babylabu w Polsce)]}** mogą uzyskać wiele cennych informa]}**cji **{[na temat rozwoj]}**u swojego dziecka]}**.
W
2013 roku otw*]}*arto na uczelni]}** Uniwersytecki]}**e Centrum Wolonta]}**riatu. Ośrodek **{[zajmuje się pro]}**mocją idei wolontaria]}**tu, pomaga w reali]}**zacji **{[nowych projektów **{[zgłaszanych prz]}**ez członków społeczności akademickiej, a także pośredn]}**iczy *]}*między chętnymi do pomocy a firmami i instytucjami, które tej pomocy **]}potrzebują. UCW]}** współpracuje m.in**{[. ze stowarzysze]}**niami „Otwarte drzwi” oraz „mali bracia Ubogich”, Uniwe]}**rsytetem Dzieci, Towarzystwem Mokotowskiego Uniwersytetu]}** Trzeciego Wieku i ośrodkami pomoc]}**y społecznej. Centrum uczestniczy w Wolontariacie Europejskim, czyli unijnym programie wspierającym międzynarodowe]}** projekty wolontariackie]}** z **{[udziałem młodzi]}**eży **{[z całej Europy.
P
od koniec 20**{[22 roku w bazie]}** UCW **{[było zarejestro]}**wanych 3097 wolontariusz*]}*y. Są to przede]}** wsz**{[ystkim studenci, ale także doktoranci, pracownicy, *]}*emeryci i absol]}**wen**{[ci UW. W grupie]}** wolontariuszy jest]}** 828 **]}osób niepolskoj]}**ęzycznych. Prawie]}** 80% zarejestrowany]}**ch w bazie stanowią kobiety.
P
ojedyncze projekty wolontariackie pojawiały się na uczeln*]}*i już wcześniej:O
d lat Uniwersy*]}*tet przywiązuje]}** dużą wagę do zapewni]}**enia *]}*równego dostępu]}** do wykształcenia osobom z niepełnosprawnościami. Likwidowane są w**{[szelkie bariery]}** architektoniczne, techniczne i społeczne. Na uczelni istnieje m.in. największa w Polsce biblio]}**teka naukowa dla **{[osób, które nie]}** mogą czytać zwykłego druku. znajduje się na stronie Biura]}** ds**{[. Osób z Niepełn]}**osprawnościami UW >>
Uczelnia ang]}**ażuje się takż
e w **{[projekty na rze]}**cz **{[osób z niepełno]}**spra**{[wnościami spoza]}** swoj**]}ej społeczności, promuje w społeczeństwie ideę otwartości]}** i większej wrażliwości *]}*na ich potrzeby.
W
kwietniu 2017 roku Uniwersytet **{[Warszawski otrz]}**ymał dwie nagrody w konkursie archi]}**tektoniczno-urbanistycznym]}** „Lider Dostępności**]}”. Celem konkurs]}**u jest docenianie **{[najlepszych roz]}**wiązań urbanistycznych]}** i architektonicznych, które pozwalaj]}**ą dostosować budyn*]}*ki i przestrzeń]}** dla potrzeb osób z niepełnosprawno]}**ściami. UW został]}** wyróżniony w kategorii **{[sieć placówek –]}** dla całej uczelni za kompleksowe dostos**{[owanie obiektów d**{[la potrzeb osób]}** z niepełnosprawno]}**ściami oraz prowadzenie **{[spójnej polityk]}**i w obszarze dostępności, a także w **]}kategorii obiek]}**t mieszkalny – za architektoniczne dostosowanie Do**{[mu Studenckiego]}** nr 4. ości >]}**>
W
2019 roku Uniwersytet Warszawski]}** został nagrodzony]}** za systematyczne działania w celu]}** popr**{[awy dostępności]}** architektonicznej]}** uczelni dla osób z niepełnosprawno]}**ściami oraz za całościo**{[wą aktywność na]}** rzecz tworzenia środowiska przystosowanego]}** do potrzeb osób niepełnosprawnych.O
d 2020 roku **{[na UW działa Ze]}**spół Rektorski ds.
O
d marca 2021 **]}roku funkcję pe]}**łno**{[mocnika rektora]}** UW ds. środowiska]}** i zrównoważonego
W
kwietniu 2022 roku z inicjatywy **{[prof. Ewy Krogu]}**lec, prorektor UW ds. rozwoju, rektor UW prof. Alojzy]}** Z. Nowak powołał Platformę Zielo]}**nego **{[Dialogu. Prezen]}**tacja celów i programu działania PZD nastąp**{[iła na Szczycie]}** Klimatycznym ToGetAir 2022. Jej działania **{[koncentrują się]}** na **{[trzech prioryte]}**tach: inicjowanie i koordynacja bad]}**ań **{[w zakresie zmia]}**n środowiskowych; dialog UW z otoczeniem społecznym]}** na tematy zmian klimatycznych i je**{[go konsekwencji]}** dla społeczeństwa]}** i biznesu; popularyzacja wiedzy.
ałania]}** równościowena UW