Uniwersytet Warszawski Jakość kształcenia. Proces boloński

Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia

Zarządzenie nr 163 rektora UW z 8 listopada 2019 roku w sprawie systemu zapewniania jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim >>

 

Centrum Wsparcia Dydaktyki

Na podstawie zarządzenia nr 45 rektora UW z 19 marca 2021 roku zostało utworzone Centrum Wsparcia Dydaktyki (CWD), które składa się z: Biura ds. Obsługi Kształcenia (BOK), Biura Innowacji Dydaktycznych (BID), Biura ds. Pomocy Materialnej (BPM), Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami (BON), Centrum Pomocy Psychologicznej. Do zakresu zadań Centrum Wsparcia Dydaktyki należy koordynowanie działań oraz wsparcie jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Warszawskiego w zakresie organizacji procesu kształcenia na studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich, studiach podyplomowych i doktoranckich, w szkołach doktorskich, a także w ramach kursów i szkoleń. Więcej informacji na temat działalności CWD znajduje się pod adresem: https://cwd.uw.edu.pl.

 

Fundusz Doskonałości Dydaktycznej

W 2024 roku jednostki organizacyjne uczelni otrzymywały w ramach Funduszu Doskonałości Dydaktycznej środki finansowe podzielone na dwie pule:

  • pierwsza pula przeznaczona była na działania zmierzające do zminimalizowania lub usunięcia barier związanych z uczestnictwem w procesie dydaktycznym, w szczególności poprzez zapewnienie funkcjonowania studenckich pokoi socjalnych w jednostkach dydaktycznych. Środki zostały podzielone zgodnie z zasadami określonymi w zarządzeniu nr 166 rektora UW z 21 listopada 2023 roku;
  • druga pula była wykorzystywana na działania związane z wdrażaniem przedsięwzięć dążących do uzyskania doskonałości dydaktycznej w jednostkach. Środki zostały podzielone zgodnie z liczbą studentów na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych, ujętą w wykazie z systemu POL-on dołączonym do sprawozdania S-10 składanego do Głównego Urzędu Statystycznego, sporządzonego według stanu na dzień 31 grudnia 2023 roku.

W 2024 roku ze środków Funduszu skorzystały 33 jednostki. Uniwersytet Warszawski przeznaczył na refundację kosztów 4 090 329,57 zł, w tym na cele dydaktyczne – 3 348 489,68 zł, a na pomieszczenia socjalne – 741 839,89 zł.

 

Punkt Doradztwa ds. Jakości Kształcenia

W grudniu 2022 roku utworzono Punkt Doradztwa ds. Jakości Kształcenia oferujący jednostkom dydaktycznym wsparcie doradcze i szkoleniowe w zakresie zapewniania jakości kształcenia i budowania kultury doskonalenia dydaktycznego, realizowane w m.in. w takich obszarach, jak:

  • przygotowanie do oceny programowej PKA i innych akredytacji zewnętrznych;
  • tworzenie i zmienianie programu studiów;
  • przygotowanie sylabusów;
  • ewaluacja jakości kształcenia na kierunku studiów;
  • tworzenie systemów zapewniania jakości kształcenia na kierunku studiów;
  • kształcenie nauczycieli;
  • studenckie praktyki zawodowe;
  • działalność rad dydaktycznych;
  • współpraca z interesariuszami zewnętrznymi.
Kształcenie nauczycieli

Na wniosek Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej (OKE) w Warszawie UW zgłosił swoich przedstawicieli do pełnienia funkcji obserwatorów egzaminu maturalnego. W ich gronie byli nauczyciele akademiccy oraz, w ramach działania pilotażowego, studenci przygotowujący się do zawodu nauczyciela. Pozytywne doświadczenia z trwającego trzy lata pilotażu przekonały warszawską OKE do włączenia studentów UW na stałe do grona obserwatorów egzaminów maturalnych.

 

W 2024 roku Uniwersytet Warszawski po raz pierwszy delegował – na wniosek Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie – obserwatorów egzaminu ósmoklasisty z grona studentów. Działanie to będzie kontynuowane.

 

Zaktualizowano wzory zapisów dotyczących uprawnień nauczycielskich w suplementach dyplomów ukończenia studiów pierwszego i drugiego stopnia, obowiązujące w roku akademickim 2023/2024.

 

We współpracy z OKE w Warszawie podjęto inicjatywę wspólnej organizacji przez jednostki dydaktyczne UW konferencji i warsztatów dla nauczycieli szkół średnich przygotowujących uczniów do egzaminów maturalnych. Pierwszą konferencję tego typu z inicjatywy pełnomocnika ds. kształcenia nauczycieli i przy wsparciu Biura Innowacji Dydaktycznych (BID) zorganizował Wydział Historii UW. W planach są kolejne podobne wydarzenia z udziałem innych jednostek UW.

 

Mikropoświadczenia

W 2024 roku opracowano raport „System mikropoświadczeń na Uniwersytecie Warszawskim”, w którym zawarte są:

  • informacje dotyczące genezy mikropoświadczeń;
  • regulacje dotyczące krótkich form kształcenia prowadzących do nadania mikropoświadczenia;
  • warunki skutecznej implementacji certyfikatów;
  • rekomendacje, których realizacja pozwoli na stworzenie na Uniwersytecie Warszawskim adekwatnego do potrzeb systemu mikropoświadczeń;
  • wyniki ankiet skierowanych do interesariuszy z otoczenia społeczno-gospodarczego Uniwersytetu Warszawskiego, kierowników jednostek dydaktycznych UW oraz studentek i studentów UW.
  • Wnioski wynikające z prac zespołu przedstawiano na posiedzeniach URK i Zgromadzenia Ogólnego Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP), podczas szkoleń skierowanych do środowiska akademickiego organizowanych przez Fundację Rektorów Polskich (FRP), KRASP oraz Fundację Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE), a także w trakcie debat inicjowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) czy Forum Administracji Akademickiej.
  • W 2024 roku nawiązano też współpracę z Uniwersytetem Otwartym UW (UOUW), która zmierza do włączenia kursów oferowanych przez UW do uniwersyteckiego zintegrowanego systemu mikropoświadczeń, zgodnego ze standardami określonymi dla mikropoświadczeń w Zaleceniu Rady Unii Europejskiej z 2022 roku w sprawie europejskiego podejścia do mikropoświadczeń na potrzeby uczenia się przez całe życie i zdolności do zatrudnienia. Kontynuowano również współpracę przy projektach realizowanych w ramach Sojuszu 4EU+ (1CORE i 4EU+ MICI), zmierzającą do uruchomienia kursów w językach obcych, dzięki którym możliwe byłoby nadawanie mikropoświadczeń w językach obcych w uczelniach stowarzyszonych w Sojuszu. Oferta tych kursów i mikropoświadczeń będzie miała wpływ na zwiększenie stopnia umiędzynarodowienia kształcenia na UW, a także na lepszą rozpoznawalność i uznawalność oferty dydaktycznej uczelni w europejskim obszarze szkolnictwa wyższego.

 

Oceny Polskiej Komisji Akredytacyjnej

Zgodnie z ustawą z 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668 z późn. zm.) jakość kształcenia na UW oceniana jest przez Polską Komisję Akredytacyjną. PKA przyznaje oceny programowe i kompleksowe.

 

Ocena programowa polega na cyklicznej ocenie jakości kształcenia na kierunku studiów, która kończy się wydaniem oceny pozytywnej na okres do sześciu lat albo oceny negatywnej.

 

Ocena kompleksowa polega na ocenie działań na rzecz zapewniania jakości kształcenia w uczelni, która kończy się wydaniem oceny pozytywnej albo odmową wydania oceny pozytywnej. Ocena pozytywna wydawana jest na okres od trzech do ośmiu lat.

 

Polska Komisja Akredytacyjna zakończyła rozpoczęte w 2023 roku procedury oceny programowej na kierunkach: gospodarka przestrzenna, psychologia, filologia romańska i filologia włoska. Decyzją Prezydium PKA wszystkie wymienione kierunki otrzymały ocenę pozytywną na okres sześciu lat.

 

PKA zakończyła rozpoczęte w 2024 roku procedury oceny programowej na kierunkach: filologia polska, filologia angielska, germanistyka, filologia bałtycka oraz zarządzanie finansami i rachunkowość. Po przesłaniu odpowiedzi na raporty zespołów wizytujących na kierunkach slawistyka oraz studia amerykanistyczne oceny programowe ujęte w harmonogramie PKA na rok akademicki 2023/2024 nie zostały jeszcze zakończone.

 

Zgodnie z harmonogramem wizytacji zaplanowanym na rok akademicki 2024/2025 rozpoczęto procedurę akredytacyjną dla kierunków: kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, kierunek lekarski oraz filologia nowogrecka. Wizytacje na kierunkach studiów podlegających ocenie programowej przeprowadzone zostały w ostatnim kwartale 2024 roku.

 

System monitorowania losów absolwentów

Od 2011 roku Uniwersytet prowadzi badania poświęcone losom swoich absolwentów na rynku pracy. System monitorowania ich losów stworzyła Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia. Na podstawie doświadczeń Uniwersytetu PEJK opracował także narzędzie dla innych polskich uczelni. Internetowy system ELA – Ekonomiczne Losy Absolwentów został uruchomiony przez MNiSW w maju 2016 roku.

 

Więcej o monitoringu losów absolwentów UW >>

 

Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0

12 grudnia 2024 roku Uniwersytet Warszawski oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisały umowę na realizację projektu Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027. Celem głównym projektu jest wdrożenie kompleksowego programu rozwoju 47 programów kształcenia na studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych magisterskich we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, opartego na aktualizacji treści i modernizacji metod kształcenia oraz rozwoju elastycznych ścieżek kształcenia studentów. Wartość projektu wynosi 53 158 131,40 zł, wysokość zaś przyznanego dofinansowania wynosi 51 563 387,40 zł.

 

W ciągu najbliższych pięciu lat (2025–2029):

  • programy tych studiów zostaną dostosowane do zmieniających się oczekiwań i kompetencji studentów, potrzeb rozwijającej się gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji;
  • studenci skorzystają z oferty dodatkowych zajęć prowadzonych w nowoczesnych formach (projekty, warsztaty, laboratoria), wyjazdów do innych ośrodków akademickich i kluczowych dla UW partnerów biznesowych, pomocy mentorów-praktyków i środków służących do finansowania kosztów badań naukowych;
  • wykładowcy rozwiną swoje kompetencje informatyczne i dydaktyczne, w tym związane z kształceniem wspierającym zieloną transformację;
  • zmodernizowane zostanie kształcenie językowe realizowane w trybie zdalnym;
  • podjęte zostaną działania zmierzające do ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki (drop-out).

 

Proces boloński

Promowanie jakości kształcenia to także jedno z głównych założeń procesu bolońskiego. Jego elementem jest również wspieranie współpracy międzynarodowej i mobilności studentów, naukowców i pracowników administracji, poprzez udział w programach typu Erasmus + oraz tworzenie kierunków obcojęzycznych. Zgodnie z ideą uczenia się przez całe życie. Uniwersytet rozwija także studia podyplomowe. Na uczelni wprowadzono trójstopniowy podział studiów i punktację ECTS.

 

Wiele uwagi poświęcono rozwiązaniom, które mają umożliwić porównywanie otrzymywanych w różnych krajach dyplomów: przede wszystkim dostosowano nauczanie do wymogów Krajowych Ram Kwalifikacji pozwalających odnieść etapy polskiej edukacji do Europejskich Ram Kwalifikacji. Proces ten trwał na Uniwersytecie dwa lata – od 2010 do 2012 roku. Dzięki wprowadzeniu na polskich uczelniach KRK zniesiono centralną listę kierunków studiów i towarzyszących im ramowych treści kształcenia. Więcej informacji na temat Procesu bolońskiego znajduje się na stronie Biura Innowacji Dydaktycznych: https://bid.uw.edu.pl.

Link do profilu Facebook Link to Twitter profile Link do kanału Youtube Link do profilu Instagram Link do profilu LinkedIn