Pełnomocnik rektora UW ds. projektów dydaktycznych
dr Agnieszka Janiak-Jasińska
Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia
Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia
Na podstawie zarządzenia nr 45 rektora UW z 19 marca 2021 roku zostało utworzone Centrum Wsparcia Dydaktyki (CWD), które składa się z: Biura ds. Obsługi Kształcenia (BOK), Biura Innowacji Dydaktycznych (BID), Biura ds. Pomocy Materialnej (BPM), Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami (BON), Centrum Pomocy Psychologicznej. Do zakresu zadań Centrum Wsparcia Dydaktyki należy koordynowanie działań oraz wsparcie jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Warszawskiego w zakresie organizacji procesu kształcenia na studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich, studiach podyplomowych i doktoranckich, w szkołach doktorskich, a także w ramach kursów i szkoleń. Więcej informacji na temat działalności CWD znajduje się pod adresem: https://cwd.uw.edu.pl.
W 2024 roku jednostki organizacyjne uczelni otrzymywały w ramach Funduszu Doskonałości Dydaktycznej środki finansowe podzielone na dwie pule:
W 2024 roku ze środków Funduszu skorzystały 33 jednostki. Uniwersytet Warszawski przeznaczył na refundację kosztów 4 090 329,57 zł, w tym na cele dydaktyczne – 3 348 489,68 zł, a na pomieszczenia socjalne – 741 839,89 zł.
W grudniu 2022 roku utworzono Punkt Doradztwa ds. Jakości Kształcenia oferujący jednostkom dydaktycznym wsparcie doradcze i szkoleniowe w zakresie zapewniania jakości kształcenia i budowania kultury doskonalenia dydaktycznego, realizowane w m.in. w takich obszarach, jak:
Na wniosek Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej (OKE) w Warszawie UW zgłosił swoich przedstawicieli do pełnienia funkcji obserwatorów egzaminu maturalnego. W ich gronie byli nauczyciele akademiccy oraz, w ramach działania pilotażowego, studenci przygotowujący się do zawodu nauczyciela. Pozytywne doświadczenia z trwającego trzy lata pilotażu przekonały warszawską OKE do włączenia studentów UW na stałe do grona obserwatorów egzaminów maturalnych.
W 2024 roku Uniwersytet Warszawski po raz pierwszy delegował – na wniosek Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie – obserwatorów egzaminu ósmoklasisty z grona studentów. Działanie to będzie kontynuowane.
Zaktualizowano wzory zapisów dotyczących uprawnień nauczycielskich w suplementach dyplomów ukończenia studiów pierwszego i drugiego stopnia, obowiązujące w roku akademickim 2023/2024.
We współpracy z OKE w Warszawie podjęto inicjatywę wspólnej organizacji przez jednostki dydaktyczne UW konferencji i warsztatów dla nauczycieli szkół średnich przygotowujących uczniów do egzaminów maturalnych. Pierwszą konferencję tego typu z inicjatywy pełnomocnika ds. kształcenia nauczycieli i przy wsparciu Biura Innowacji Dydaktycznych (BID) zorganizował Wydział Historii UW. W planach są kolejne podobne wydarzenia z udziałem innych jednostek UW.
W 2024 roku opracowano raport „System mikropoświadczeń na Uniwersytecie Warszawskim”, w którym zawarte są:
Zgodnie z ustawą z 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668 z późn. zm.) jakość kształcenia na UW oceniana jest przez Polską Komisję Akredytacyjną. PKA przyznaje oceny programowe i kompleksowe.
Ocena programowa polega na cyklicznej ocenie jakości kształcenia na kierunku studiów, która kończy się wydaniem oceny pozytywnej na okres do sześciu lat albo oceny negatywnej.
Ocena kompleksowa polega na ocenie działań na rzecz zapewniania jakości kształcenia w uczelni, która kończy się wydaniem oceny pozytywnej albo odmową wydania oceny pozytywnej. Ocena pozytywna wydawana jest na okres od trzech do ośmiu lat.
Polska Komisja Akredytacyjna zakończyła rozpoczęte w 2023 roku procedury oceny programowej na kierunkach: gospodarka przestrzenna, psychologia, filologia romańska i filologia włoska. Decyzją Prezydium PKA wszystkie wymienione kierunki otrzymały ocenę pozytywną na okres sześciu lat.
PKA zakończyła rozpoczęte w 2024 roku procedury oceny programowej na kierunkach: filologia polska, filologia angielska, germanistyka, filologia bałtycka oraz zarządzanie finansami i rachunkowość. Po przesłaniu odpowiedzi na raporty zespołów wizytujących na kierunkach slawistyka oraz studia amerykanistyczne oceny programowe ujęte w harmonogramie PKA na rok akademicki 2023/2024 nie zostały jeszcze zakończone.
Zgodnie z harmonogramem wizytacji zaplanowanym na rok akademicki 2024/2025 rozpoczęto procedurę akredytacyjną dla kierunków: kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, kierunek lekarski oraz filologia nowogrecka. Wizytacje na kierunkach studiów podlegających ocenie programowej przeprowadzone zostały w ostatnim kwartale 2024 roku.
Od 2011 roku Uniwersytet prowadzi badania poświęcone losom swoich absolwentów na rynku pracy. System monitorowania ich losów stworzyła Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia. Na podstawie doświadczeń Uniwersytetu PEJK opracował także narzędzie dla innych polskich uczelni. Internetowy system ELA – Ekonomiczne Losy Absolwentów został uruchomiony przez MNiSW w maju 2016 roku.
Więcej o monitoringu losów absolwentów UW >>
12 grudnia 2024 roku Uniwersytet Warszawski oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisały umowę na realizację projektu Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027. Celem głównym projektu jest wdrożenie kompleksowego programu rozwoju 47 programów kształcenia na studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych magisterskich we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, opartego na aktualizacji treści i modernizacji metod kształcenia oraz rozwoju elastycznych ścieżek kształcenia studentów. Wartość projektu wynosi 53 158 131,40 zł, wysokość zaś przyznanego dofinansowania wynosi 51 563 387,40 zł.
W ciągu najbliższych pięciu lat (2025–2029):
Promowanie jakości kształcenia to także jedno z głównych założeń procesu bolońskiego. Jego elementem jest również wspieranie współpracy międzynarodowej i mobilności studentów, naukowców i pracowników administracji, poprzez udział w programach typu Erasmus + oraz tworzenie kierunków obcojęzycznych. Zgodnie z ideą uczenia się przez całe życie. Uniwersytet rozwija także studia podyplomowe. Na uczelni wprowadzono trójstopniowy podział studiów i punktację ECTS.
Wiele uwagi poświęcono rozwiązaniom, które mają umożliwić porównywanie otrzymywanych w różnych krajach dyplomów: przede wszystkim dostosowano nauczanie do wymogów Krajowych Ram Kwalifikacji pozwalających odnieść etapy polskiej edukacji do Europejskich Ram Kwalifikacji. Proces ten trwał na Uniwersytecie dwa lata – od 2010 do 2012 roku. Dzięki wprowadzeniu na polskich uczelniach KRK zniesiono centralną listę kierunków studiów i towarzyszących im ramowych treści kształcenia. Więcej informacji na temat Procesu bolońskiego znajduje się na stronie Biura Innowacji Dydaktycznych: https://bid.uw.edu.pl.
Pełnomocnik rektora UW ds. projektów dydaktycznych
dr Agnieszka Janiak-Jasińska
Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia
Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia