1 października odbyło się spotkanie online, podczas którego prof. Sławomir Żółtek, prorektor UW ds. studentów i jakości kształcenia, odpowiadał na pytania studentów oraz doktorantów Uniwersytetu Warszawskiego dotyczące m.in. toku studiów, oferowanego wsparcia i pomocy materialnej, a także funkcjonowania uczelni. Zapis transmisji dostępny jest na kanale YouTube prorektora.

W związku z rozpoczynającym się rokiem akademickim 2023/2024 prof. Sławomir Żółtek spotkał się online ze studentami i doktorantami Uniwersytetu Warszawskiego. Podczas transmisji na kanale YouTube oraz na profilu na Facebooku prorektor UW ds. studentów i jakości kształcenia odpowiadał na pytania zadawane przez studentów i doktorantów.

 

Poniżej prezentujemy wybrane pytania, tak zadawane przez udostępniony wcześniej formularz, jak i te, które pojawiły się na czacie podczas wydarzenia, wraz z odpowiedziami.

Odpowiedzi na pytania w języku angielskim są umieszczone na stronie www.en.uw.edu.pl (the English text is available on www.en.uw.edu.pl).

Pomoc materialna

Jak wygląda sprawa listy rezerwowej w procesie ubiegania się o miejsce w akademiku UW? Czy każdy znajdujący się na niej kandydat ma szansę/pewność otrzymania miejsca? Dlaczego lista nie jest jawna?

Obserwujemy zwiększone zainteresowanie domami studenta wśród studentów UW. Wynika to m.in. ze wzrostu liczby osób przyjętych na studia (o około 11% w stosunku do ubiegłego roku). 

 

Po trzech turach przyznawania miejsc studenci i doktoranci uzyskali łącznie 2300 miejsc w domach studenta.

 

Aktualnie istnieje możliwość zapisywania się na listę rezerwową – dla wszystkich studentów i doktorantów UW, którzy do tej pory nie otrzymali miejsca w akademikach UW na rok akademicki 2023/2024. Dostępna jest ona na stronie Biura ds. Pomocy Materialnej UW. Studenci aktualnie mieszkający w akademikach mają pierwszeństwo w uzyskaniu miejsca w domu studenta, o ile ich dochód nie przekracza 3000 zł na osobę w rodzinie.

 

Aktualizacja (5 października 2023)

W dniach 3–4 października przyznano kolejnych 265 miejsc w akademikach osobom znajdującym się na liście rezerwowej. Tworząc algorytm i przydzielając miejsca, Uniwersytet kierował się zasadą, według której najważniejsze jest, by zachować równy i proporcjonalny dostęp do akademików dla wszystkich chętnych. Na dzień 4 października przyznano 365 dodatkowych miejsc (tj. już po zakończeniu trzeciej tury, gdy początkowo brakowało 300 miejsc), które będą obejmowane do 9 października. Łącznie od 25 lipca do 4 października UW przyznał 2665 miejsc w domach studenta.

 

Lista rezerwowa jest i cały czas będzie otwarta, tak aby również w trakcie roku akademickiego wszyscy potrzebujący studenci i studentki Uniwersytetu Warszawskiego mogli liczyć na lokum w akademiku.

 

Więcej informacji znajduje się w wiadomości prorektora UW ds. studentów i jakości kształcenia na Facebooku >>

 

Czy mają Państwo plan na usprawnienie procesu przyznawania miejsc w akademikach w przyszłości?

Zależy nam na jak najbardziej efektywnym zarządzaniu dotyczącym przyznawania miejsc w akademikach – tak, aby każdy potrzebujący tego student Uniwersytetu Warszawskiego mógł otrzymać miejsce. Zamierzamy m.in. zintegrować pracę w tym obszarze w ramach jednego biura, gdyż obecnie za akademiki odpowiadają cztery różne jednostki centralne, a dodatkowo każdy dom studenta ma odrębnego kierownika i własną administrację. Podejmujemy również rozmowy z Zarządem Samorządu Studentów. Zastanawiamy się też nad potrzebą realizowania trzeciej tury rekrutacji do akademików. Być może dobrym pomysłem byłaby zmiana systemu przyznawania miejsc na dwuturowy i pozostawienie systemu listy rezerwowej w miejsce wrześniowej tury przyznawania miejsc.

 

Budujemy też nowy, siódmy już, dom studenta i zabiegamy o dodatkowe finansowanie remontów istniejących akademików.

 

W jaki sposób Uniwersytet zamierza pomóc osobom zaczynającym pierwszy rok nauki, którym nie przyznano miejsca w akademiku, a których nie stać na wynajem mieszkania w Warszawie?

Zachęcamy do zapisania się na wspomnianą listę rezerwową. Osoby z niskim dochodem na osobę w rodzinie powinny dostać miejsce w pierwszej kolejności. Proszę pamiętać również o możliwości skorzystania ze stypendium socjalnego czy zapomogi, do aplikowania o które serdecznie zachęcam.

 

Czy istnieje możliwość zamieszkania w akademiku innym niż ten, w którym otrzymano miejsce?

Istnieje taka możliwość, jednakże byłbym wdzięczny za chwilę cierpliwości. Łączenie trwającego kwaterunku z migracjami wprowadziłoby niepotrzebny chaos organizacyjny. Aby zmienić miejsce, należy wymienić się nim z inną osobą. W sprawie szczegółów proszę o kontakt z Biurem ds. Pomocy Materialnej lub ze mną bezpośrednio.

 

Czy osoby, które mieszkają w akademiku na podstawie skierowania z roku akademickiego 2022/2023 i nie dostały miejsca w roku następnym, mogą liczyć, że po zakwaterowaniu (w przypadku wolnych miejsc) zostaną tam, gdzie mieszkają?

Mogę powiedzieć, że z dużym prawdopodobieństwem osoby te otrzymają miejsce w akademiku. Do 4 października zostaną wydane decyzje o przyznaniu miejsc względem osób z listy rezerwowej. Osoby, które mieszkały we wrześniu w akademiku, mają pierwszeństwo w otrzymaniu miejsca w akademiku, o ile ich dochód nie przekracza 3000 zł. 

 

Czy w roku akademickim 2023/2024 będzie kontynuowany program Stypendium na Start?

Uniwersytet Warszawski oferuje Stypendia na Start w ramach Rektorskiego Funduszu Stypendialnego od roku akademickiego 2022/2023. Otrzymują je najzdolniejsi nowo przyjęci studenci i doktoranci UW. Został on bardzo dobrze przyjęty i można rzec, że wpisał się w nasz Uniwersytet. Planujemy jego kontynuację i dalszy rozwój.

 

Ile wynosić będzie stypendium rektora i socjalne?

Wysokość stypendium rektora nie została jeszcze ustalona. Partnerem w tej sprawie jest dla nas Zarząd Samorządu Studentów UW, z którym konsultujemy wysokość świadczeń socjalnych dla studentów, zaś w przypadku doktorantów Zarząd Samorządu Doktorantów. Kwota ustalana jest m.in. na podstawie zmiennego procenta osób, które dostają świadczenie (im mniej osób, tym większe stypendium). 

 

Kwota bazowa stypendium socjalnego na rok akademicki 2023/2024 zostanie podana w pierwszej połowie października – aktualnie trwają konsultacje z Zarządem Samorządu Studentów w tej sprawie (zgodnie z przepisami po uzyskaniu opinii ZSS Rektor określa wysokość stypendiów w drodze postanowienia). Znana jest natomiast wysokość progu dochodowego uprawniającego do otrzymania stypendium socjalnego, która wynosi 1294,40 zł, ponieważ zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce jest ona taka sama dla wszystkich studentów w Polsce.

 

Sprawy doktoranckie

Kiedy wzrosną stypendia doktoranckie w szkołach doktorskich?

Minimalna wysokość stypendium zależna jest od pensji profesora, ustalanej w drodze rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki. Zgodnie z zapowiedziami w styczniu 2024 roku ma ona wynosić 8600 zł, stypendium w szkołach doktorskich wzrośnie więc z 2667 zł do 3182 zł przed oceną śródokresową, a po ocenie – z 4109 zł do 4902 zł. Mamy świadomość, że oczekiwania doktorantów są dalej idące. Pewną trudnością jest duża liczba osób kształcących się na UW. Wspólnie z Samorządem Doktorantów Jego Magnificencja Rektor przygotowuje nowe stypendium dla tych doktorantów, którzy spełniają kryterium naukowe. Istnieją też wspomniane Stypendia na Start, a także stypendia z Programu IDUB. Staramy się kompleksowo budować system wsparcia doktorantów.

 

Czy mają Państwo w planach wsparcie finansowe doktorantów z ostatniego roku studiów doktoranckich, którzy ustawowo otrzymali możliwość przedłużenia kształcenia do końca 2024 roku?

Doktoranci tzw. starego trybu mogą korzystać, jak dotychczas, ze stypendium doktoranckiego, zwiększenia stypendium doktoranckiego dla 30% najlepszych na danym roku oraz stypendium rektora dla 10% najlepszych doktorantów na danym roku.

 

Sprawy różne

Czy istnieje możliwość naukowego zaangażowania się w życie uczelni (badania naukowe, konferencje etc.)? Do kogo można się w tej sprawie zgłosić?

Życie naukowe studentów na UW koncentruje się głównie wokół kół naukowych na wydziałach i w innych jednostkach organizujących kształcenie studentów. Oferują one działania w ramach wszystkich dyscyplin naukowych. Studenci mogą się również zwracać bezpośrednio do swoich wykładowców, którzy chętnie angażują ambitnych młodych naukowców w swoje projekty.

 

Czy certyfikat z języka na poziomie C1/C2 zwalnia z egzaminów na studiach?

Certyfikat taki zwalnia ze zdawania obowiązkowego egzaminu certyfikacyjnego (na studiach I stopnia i jednolitych magisterskich). Decyzję o zwolnieniu podejmuje kierownik jednostki dydaktycznej (prodziekan ds. studenckich lub kierownik studiów).

 

Gdzie można odebrać legitymację studencką?

Legitymację studencką można odebrać we właściwym dziekanacie albo sekretariacie ds. studenckich.

 

W jaki sposób można zarejestrować się na zajęcia?

Rejestracja na zajęcia odbywa się poprzez system USOSweb oraz USOS-ul.

 

Czy istnieje możliwość usunięcia zasady „kto pierwszy, ten lepszy”, która obowiązuje aktualnie podczas rejestracji żetonowej na zajęcia i w istocie premiuje osoby posiadające dobry sprzęt i szybki internet?

Technicznie taka możliwość istnieje, aczkolwiek ten system był wynikiem kompromisu poprzedzonego intensywnymi dyskusjami. Nie ma systemu idealnego, ale jesteśmy otwarci na zmiany, jeśli zaistnieje taka potrzeba, a ich kierunek będzie powszechnie aprobowany. Szybkie połączenie internetowe, zwiększające szansę na szybsze zapisanie się na zajęcia, dostępne jest w budynkach Uniwersytetu. Przykładowo w BUW-ie czynnym teraz całodobowo znajdą Państwo dodatkowo komputery, z których w tym zakresie można skorzystać.

 

Czy możliwa jest zmiana formy studiów ze stacjonarnych na niestacjonarne i czy związane z tym są jakieś opłaty?

Istnieje taka możliwość. Podanie w tej sprawie należy skierować do kierownika jednostki dydaktycznej (prodziekana ds. studenckich) na danym wydziale. Samo rozpoznanie podania jest bezpłatne, lecz należy liczyć się z tym, że studia niestacjonarne są co do zasady odpłatne.

 

Jak wygląda sprawa uniwersyteckiej licencji na stacjonarny pakiet Microsoft Office?

Jakiś czas temu rozmawialiśmy na ten temat ze studentami UW, którzy wskazywali, że tzw. pudełkowy pakiet Microsoft Office nie jest potrzebny, gdyż w pełni wystarczająca jest dostępna dla każdego studenta wersja online. Jeżeli jednak takie rozwiązanie jest niewystarczające, jesteśmy otwarci na dalsze rozmowy.

 

Na jakim etapie są prace zwiększające inkluzywność dla osób transpłciowych na uczelni?

Powołaliśmy zespół w składzie z pełnomocniczką rektora UW ds. polityki przeciwdziałania dyskryminacji i molestowaniu seksualnemu prof. Julią Kubisą, ombudsman UW dr Anną Cybulko i koordynatorką ds. systemów informatycznych wspierających proces kształcenia mgr Klaudią Pożarycką z Biura ds. Obsługi Kształcenia. Opracował on system wdrożenia i implementacji nakładki w USOS, które mogłyby korzystać uczelnie w całej Polsce. Projekt trafił do Międzyuniwersyteckiego Centrum Informatyzacji (MUCI) odpowiedzialnego za rozwój systemu USOS. Kontynuujemy współpracę, aby jak najszybciej tę nakładkę wprowadzić. Prof. Kubisa prowadzi też rozmowy w tym kierunku z prodziekanami ds. studenckich na UW. Co istotne, żaden z nich nie wypowiedział się w sprawie tego pomysłu krytycznie.

 

Czy studenci zagraniczni z opóźnieniami wizowymi mogą liczyć na wsparcie ze strony uczelni w zakresie udziału w zajęciach?

Niestety, rzeczywiście nie mamy rozwiązań systemowych dla studentów bez wizy. Polecam kontakt z kierownikami jednostek dydaktycznych lub kierownikami studiów. Być może istniałaby możliwość np. odrobienia zajęć w takich wyjątkowych sytuacjach.

 

Czy w nadchodzącym roku akademickim zajęcia będą mogły być prowadzone zdalnie?

Zajęcia prowadzimy co do zasady stacjonarnie. Jest to wola zdecydowanej większość środowiska akademickiego na UW. Niemniej jednak wykorzystujemy narzędzia cyfrowe w dydaktyce. Nie wykluczamy całkowicie zajęć w formie online czy hybrydowej, musi to jednak wynikać wprost z sylabusa. Warunki, które należy spełnić, by można było prowadzić zajęcia zdalne, określone są w zarządzeniu nr 111 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z 16 września 2021 roku w sprawie organizacji zajęć dydaktycznych, egzaminów i zaliczeń w trybie zdalnym.

 

Czy istnieje możliwość przepisania ocen z zaliczonych przedmiotów na innej uczelni?

Możliwość taka co do zasady istnieje. Decyzje w tej sprawie podejmują prodziekani ds. studenckich albo kierownicy studiów. Aby przepisać zajęcia, należy złożyć udokumentowane podanie.

 

Czy UW dopuści możliwość wykorzystywania narzędzi sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, na zajęciach i podczas przygotowywania prac zaliczeniowych lub dyplomowych?

Jestem zwolennikiem możliwie szerokiego, ale przy tym racjonalnego wykorzystywania narzędzi AI w badaniach i dydaktyce. Od dłuższego czasu stanowi to przedmiot naszych pogłębionych analiz. Nie chodzi przy tym o pisanie prac zaliczeniowych czy magisterskich przez ChatGPT, a o wsparcie, jeśli chodzi np. o strukturyzację czy poszukiwanie informacji. Narzędzia sztucznej inteligencji mają ułatwić pracę tak studentom, jak i nauczycielom akademickim. Można rzec, że są one nieco podobne do książek, z tym że stanowią ich wersję rozszerzoną.

 

Co z wykładowcami, którzy nigdy nie zapisują się na żadne szkolenia i nie zmieniają nic w formie prowadzenia zajęć i podejściu do studentów, które przydałoby się jednak poprawić?

W tym przypadku zawsze warto wypowiadać się w ankietach oceniających zajęcia dydaktyczne. Informacje zawarte w ankietach służą m.in. kierownikom jednostek dydaktycznych do poprawy jakości dydaktyki na danym kierunku studiów. Ankiety są ponadto wykorzystywane przy okresowej ocenie nauczycieli akademickich.

 

Czy można uznać prywatne zajęcia sportowe, np. taniec towarzyski, jako zaliczenie semestru z WF (po okazaniu dowodów uczęszczania na zajęcia)?

Tak, jest to możliwe. W tej sprawie należy złożyć odpowiednio udokumentowany wniosek do kierownika swojej jednostki dydaktycznej (prodziekana ds. studenckich), który zgodnie z Regulaminem Studiów może uznać takie zajęcia na poczet programu studiów danego studenta.