W 2020 roku z działań Programu ZIP skorzystało prawie 3 tys. osób. Przez ostatni rok kluczowe działania obejmowały: wsparcie dydaktyki i kształcenia zdalnego studentów oraz doktorantów, wsparcie pracowników uczelni i miękkiego HR oraz rozwój narzędzi IT do zarządzania uczelnią w obszarze dydaktyki.

Program zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego (ZIP) jest jedną ze strategicznych inicjatyw UW. Rozpoczął się 2 kwietnia 2018 roku i potrwa do końca 2022 roku. Dzięki programowi finansowane są m.in. nowe kierunki studiów, stypendia na wyjazdy zagraniczne, szkolenia i szkoły letnie, a także rozwój systemów informatycznych uczelni. ZIP ma przyczynić się do podniesienia jakości nauczania, wzbogacenia oferty studiów doktoranckich, rozwoju kompetencji studentów i pracowników, usprawnienia i unowocześnienia zarządzania. 

 

W ramach Programu podjęto nowe działania, stanowiące odpowiedź na wyzwania wynikające z sytuacji zagrożenia epidemicznego i konieczności przejścia na kształcenie zdalne.  

 

Kluczowe obszary działań Programu ZIP w czasie pandemii:

 

Wsparcie dydaktyki i kształcenia zdalnego

 

Wsparcie studentów i doktorantów
  • Kontynuacja realizacji 19 programów studiów II stopnia w języku polskim i angielskim.  W odpowiedzi na potrzebę wzmocnienia indywidualnego wsparcia studentów w formule kształcenia zdalnego uruchomiono programy tutoringu.
  • Kontynuacja programu rozwoju kompetencji w obszarze przedsiębiorczości i realizacja zajęć w tym zakresie, takich jak m.in. psychoedukacja, service learning, skills box, spin off academy, match IT, klinika kariery, kurs języka polskiego dla obcokrajowców, warsztat z orientacji kulturowej, sieci kobiet dla kobiet (program rozwoju przedsiębiorczości studentek), warsztaty z komunikacji/orientacji wielokulturowej, warsztaty antydyskryminacyjne/równościowe.
  • Kontynuacja interdyscyplinarnego programu kształcenia doktorantów Quantitative Psychology and Economics, realizowanego w Międzydziedzinowej Szkole Doktorskiej UW.
  • Organizacja zajęć ogólnouniwersyteckich dla doktorantów, podnoszących m.in. ich kompetencje miękkie oraz umiejętności dydaktyczne, popularyzatorskie, ogólnoakademickie, a także kompetencje językowe.
  • Kontynuacja realizacji programu stypendialnego dla doktorantów, w ramach którego pierwsi doktoranci obronili swoje rozprawy doktorskie. 
  • Kontynuacja realizacji programu wykładowców wizytujących na Uniwersytecie Warszawskim – zakończenie II tury konkursu. W ramach programu 12 uczonych z różnych kontynentów prowadziło wykłady otwarte, seminaria i zajęcia ogólnouniwersyteckie, co przyczyniło się do umiędzynarodowienia studiów, zapoznania studentów z różnorodnymi kulturami świata i stylami nauczania, poszerzenia naszej oferty dydaktycznej o nowe specjalności naukowe, a także stworzenia studentom dodatkowych możliwości doskonalenia umiejętności językowych.
  • Rozpoczęto przygotowania do realizacji programu „Studenci dla otoczenia”, którego celem jest kształcenie kompetencji praktycznych studentów, istotnych na zmieniającym się dynamicznie post-pandemicznym rynku pracy, we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Program przyczyni się do lepszego przygotowania studentów do podjęcia zatrudnienia, a jednocześnie będzie okazją do doskonalenia metod i narzędzi dydaktycznych odpowiednich dla rozwijania kompetencji praktycznych w warunkach kształcenia zdalnego lub hybrydowego.

 

Wsparcie pracowników uczelni i rozwoju miękkiego HR

 

Rozwój narzędzi IT wspierających zarządzanie uczelnią w obszarze kształcenia
  • Wzmocnienie wykorzystania uniwersyteckich baz danych w zarządzaniu dydaktyką.

Przygotowano pierwszą wersję Systemu Analizy Danych (SAD) dydaktycznych, pozwalającą na poprawę wykorzystania istniejących na uczelni baz danych (USOS, IRK etc.) do planowania strategicznego, monitorowania i ewaluacji procesów związanych z zapewnieniem jakości kształcenia i zarządzania dydaktyką na UW. Korzyści z jej wdrożenia to m.in.: szybki dostęp do aktualnych wskaźników dydaktycznych, zarówno rekrutacyjnych, jak i dotyczących toku studiów, czy też losów absolwentów,  oraz wsparcie dla planowania dydaktyki i rekrutacji z poziomu jednostki. SAD był testowany przez pierwszą grupę użytkowników. 

 

  • Techniczne wsparcie nauczania zdalnego na UW.

Uruchomienie platformy Kampus-pracownik – platformy e-learningowej skierowanej do pracowników dydaktycznych i administracyjnych UW. Na platformie odbywają się kursy i szkolenia adresowane do kadry uniwersyteckiej, udostępniane są materiały szkoleniowe, prowadzone bilanse kompetencji oraz zapisy na szkolenia pracownicze. W 2020 r. zostały na niej uruchomione 192 przestrzenie dla szkoleń; wzięło w nich udział 2212 uczestników (każdy z nich średnio uczestniczył w ponad 2 szkoleniach).