**{[
]}**Jak**{[ie dział]]}**}**ania ***{[*{[powinn]}**i podjąć]**{[}** l**{[okalni włodarze]}**, **{**{[[żeby mie]}**szkańcy]}**{[** **{[miast **{[zrezygno**{[w]}**a**{]}**[li z pry]}**watnych]}**{[** samoch]}****{[odów]}** i **{[chętniej]}**]}** wy****{[{[bierali spacery]]}**}** **{[lub komunika]}**c**{[ję m**{[iejską]}**? 6 marca**{[ ]}**w **{[Centrum **{[Nauki]}** Kope**{[rnik rozpoczę]}**ła**{[ się **{[dwudnio**{[wa konfe]]}**}**rencj***{[*{[a pods]}**umowująca]**{[}** pro**{[jekt Co]}**Mobility.**{[ **{[Zespół badaczy]]}**}** po**{**{[[d kierow]}**nictwem]}**{[** dr **{[Anny Nic]}**ińskiej]}**{[** **{[z Wydziału]}** **{[Nauk]}** **{[Ekono]}**micznych]}** **{[UW **{[przedst]}**awił wyn]**{[}**iki **{[swoich]}** trzyletn]**{[}**i**{[ch badań.]}** Celem]}** proje**{]}**[ktu była]}** **{[zmiana]}**{[** przyzw]}**yczajeń ***{[*{[transp]}**ortowych]**{[}** mi**{[eszkańcó]}**w miast]}**{[** i ]}**poprawa jakości]]}**}** **{[p**{[owietrza.]}**
**{[

K]}**on**{[ferencję]]}**}** otw****{[{[orzyli wspólnie]]}**}** rekt***{[*{[or Uni]}**wersytetu]**{[}** War**{[szawski]}**ego prof.**{[ **{[Alojzy Z.]}** **{[Nowak]}***{[* **{[ora]}**z **{[wiceprezy**{[d]}**ent]}** **{[Warszaw**{[y Michał]]}**}** O**{[lszewski.]}**

]}**

 

Uniwersyte]}**t Warszawski chce być uczelnią przyjazną dla środowiska. Chcemy, by nasi studenci i absolwenci byli przygotowani do życia w zmie]}**niającym się świecie; co więcej – aby to oni ten świat **{[zmieniali na le]}**psze**{[. W inwestycjach powstających na **{[uczelni stosuje]}**my nowoczesne rozw]}**iązania związane z **{[budownictwem ek]}**ologicznym i energooszczędnością. Wdrażamy w **{[życie nowe przy]}**jazne dla środowiska rozw*]}*iązania. Chcemy]}** być **{[zielonym, intel]}**igentnym uniwersytetem. Takie projekty ja**]}k CoMobility są]}** niezwykle ważne,]}** ponieważ wpisuj]}**ą się w rozwój uczelni, miasta, Polski i Europy. Możemy je realizować]}** dzięki wsparciu wła*]}*dz miasta. Małe]}** kroki, stabilne **{[i systematyczne,]}** prowadzą nas w dobrą stro– powiedział rektor UW.

 

Z wielką nad*]}*zieją patrzę na]}** ka**{[mpus, dzielnicę]}** akademicką, która]}** pows**{[taje na Powiślu. Uniwersytet Wars**{[zawski prowadzi sz**{[ereg inwestycji, którymi zmienia]}** tę przestrzeń i umożliwia korzy]}**stanie z niej w **{[sposób bardziej]}** zrównoważony. Pojawienie się nowych obiektów uniwersyteckich]}** zwiększy ruch rowerowy i pieszy.]}** Wasz potencjał **{[naukowy pozwala]}** nam szukać nowych]}** rozwiązań, takich]}** jak **{[np. budowa most]}**u wodorowego – powiedzia**{[ł wiceprezydent miasta.

 

Bezpieczne]}** miasto

Projekt rozp]}**oczął się w 2021 roku. W jego realizację zaangażowanych]}** był**{[o  czterdzieści]}**  osób z Polski i **]}Norwegii. Badan]}**ia prowadzono w Warszawie, a konkretnie w **{[trzech stołeczn]}**ych szkołach – w Śródmieściu, Wawrze]}** oraz na Targówku. Do współpracy zaproszono rodziców, **{[dzieci i samorz]}**ądowców.

 

Jesteśmy zespołem multidyscyplina]}**rnym. Zajmujemy s**{[ię zrównoważoną]}** mobilnością, używając m**]}ocy całej nauki]}** i różnych dyscypl]}**in, od fizyki prze]}**z chemię, informatykę**{[, aż do psychologii **{[i antropologii]}** społecznej. To nasza sił*]}*a – powiedziała]}** podc**{[zas konferencji]}** dr Anna Nicińska z Wydziału Nauk]}** Ekonomicznych UW, **{[liderka projekt]}**u.

 

Przez trzy lata w trzech różnyc]}**h lokalizacjach]}** naukowcy prowadzili badania i interwencje]}** w **{[przestrzeni mie]}**jskiej*]}*. Wśród najciekawsz**{[ych z nich były]}** pomiary jakości]}** powietrza, malowanie dodatkowych przejść]}** dla **{[pieszych, stawi]}**anie tymczasowych przystank*]}*ów autobusowych, wydłużanie trwania zielonych świat]}**eł **{[na przejściach,]}** stawianie spowa]}**lniaczy ruchu na ulicach otaczających]}** szkoły, akcje promujące jazdę rowerem i spacery. Na warsz**{[awskim Targówku st**{[anął też pomnik]}** hula*]}*jnożystki, jako]}** symb**{[ol prawa dzieci]}** do bezpiecznego poruszania się po]}** mieście.

Rodzice spi]}**eszą się bardziej

Z badań wynika*]}*, że na niewielkich dystansach (do 1,4 km) warszawia**{[nie najchętniej]}** porus**{[zają się pieszo. Przy dłuższych t**{[rasach stawiają]}** na **{[komunikację mie]}**jską lub prywatne auta. To oznacza, **{[że można istotn]}**ie **{[zmniejszyć zapo]}**trzebowanie na transport poprzez zagwarantowanie]}** mieszkańcom szer**{[okiego spektrum usług zlokalizowanych]}** w ich najbliższej okolicy (w odległości około 10 **{[–15 minut).

]}**

 

Budowa szk**{[ół, przedszkoli]}** i żłobków, zwłaszcza w rejonie nowych osiedli, a takż]}**e projektowanie]}** dróg przyjaznych pieszym i ciekawych dla dzieci, powinno być priorytetem *]}*dla miasta ze w]}**zględu na kompleksowe]}** oddziaływanie, w t*]}*ym na mobilność]}** – wskazuje dr ha]}**b. Michał Wolańsk]}**i, prof. SGH.

]}**

 

Mieszkańcy stolicy samochód wybierają zwłaszcza **{[wtedy, gdy czas]}** jazdy komunikacją miejską jest o połowę dłu*]}*ższy, niż gdyby]}** jechali własnym]}** środ*]}*kiem transportu. Komunikacja miejska ma więc szansę]}** wygr**{[ać z prywatnymi]}** samochodami, pod warunkiem, że nie]}** prowadzi do celu okrężną, wydłużoną drogą.

 

Stąd wniosek*]}*, że jeśli będzi]}**emy **{[budowali drogi]}** do szybszych podró]}**ży – coraz więcejdziemy jeździli sam**{[ochodami. Jeśli]}** nato*]}*miast postawimy]}** na **{[częściej i szyb]}**ciej **{[kursujący trans]}**port publiczny, bezpieczne chodniki i **{[drogi rowerowe]}** – wówczas będzie]}**my **{[przemieszczali]}** się **{[w sposób przyja]}**zny środowisku – wskazują naukowcy **{[z zespołu CoMob]}**ility.

 

W projekcie **{[szczególną wagę]}** przywiązano do zachowań rodziców odwożących dzieci do szkół. To oni w znacznej **{[mierze generują]}** poranny ruch miejsk*]}*i. 72% rodziców u**{[waża, że dzieci]}** nie **{[powinny dojeżdż]}**ać do szkoły samoc]}**hodami. Co ciekawe, tego samego zda]}**nia **{[jest 52% rodzic]}**ów, którzy sami dowożą **]}dzieci. Własne]}** auto **{[wybierają jedna]}**k głównie ze względu na brak poczuci]}**a bezpieczeństwa na **]}drogach prowadz]}**ących do szkoły. **{[Miasta powinny]}** więc postawić na spowalniacze ruchu]}** na **{[ulicach otaczaj]}**ących szkoły czy wyd*]}*łużanie trwania]}** zi**{[elonych świateł]}** na przejściach dla]}** pieszych.

 

Z badań zespołu CoMobility wyni]}**ka, że duże znacze]}**nie dla rodziców odwożących dzieci]}** do **{[szkoły ma równi]}**eż czas.

 

Okazało się**]}, że rodzice spi]}**eszą się bardziej niż pozostali miesz]}**kańc**{[y. W porównaniu]}** do innych spaceruj]}**ą na krótsze odległo*]}*ści i wybierają]}** tran**{[sport publiczny, gdy jest on zde]}**cydowanie szybszy]}** ni**{[ż jazda własnym]}** samochodem – podkreślił prof. Maciej Grzęda z **{[Politechniki Wa]}**rsza**{[wskiej, którego]}** zespół zajmował s**{[ię opracowaniem]}** modeli transportowych.

 

Dla dzieci droga do szkoły musi]}** być **{[przede wszystkim **{[ciekawa. Powinn]}**a bna tyle atrakcy**{[jna, aby wygrać]}** np. z oglądaniem bajki w samochodzie.]}** Zachętą do pies]}**zych wycieczek są więc różnego rodzaju]}** atrakcje spotyk]}**ane po drodze do szkoły, np. gry wymalowane na chodnikach czy place zabaw. Barierą dla spaceró*]}*w są dla dzieci]}** przede wszystkim **{[ruchliwe ulice,]}** zbyt długi czas oczekiwania na zielone]}** światło, a także samocho**{[dy zastawiające]}** chodniki.

 

 

Projekt CoM]}**obility

Projekt pows]}**tał **{[podczas warszta]}**tów IdeaLab, w któr]}**ych uczestniczyli naukowcy z Polski, **{[Norwegii, Islan]}**dii **{[i Liechtensteinu. Ich zadaniem było spojrzenie na miasta jako miejsca dobrego do **{[życia i pracy w]}** 2040 roku oraz stwor]}**zenie projektów, **{[które odpowiada]}**ją na wyzwania wsp]}**ółcze**]}sności. Projekt Co-designing Inc*]}*lusive Mobility (CoMobility]}**) zdobył najwyżs]}**zą **{[ocenę i dofinansowa**{[nie w wysokości]}** niemal 9 mln zł.

 

CoMobility był *]}*realizowany na]}** Wydz**{[iale Socjologii]}** UW, przy wsparciu]}** DEL**{[ab-u UW (Digital Economy Lab). Konsorcjum **{[CoMobility twor]}**zą: Uniwersytet Warszawski (lider), Szkoła Główna Handlowa, Politechnika Warszawska, Norwegian In**{[stitute for Air]}** Research, Fridtjof]}** Nansen Institute, **{[Fundacja „Na mi]}**ejscu**{[”, Miasto Lublin. Kierownikiem projektu jest dr Anna Nicińska z]}** Wydziału Nauk Ekonomicznych UW. Wcej info]}**rma**{[cji o projekcie]}** znajduje się na s**{[tronie: https://comobility.edu.pl/.

]}**Strona główna]}**