Od kwietnia pytaliśmy m.in. filologów, socjologów, matematyków i biologów z UW, co wyróżnia Uniwersytet i jakie możliwości mają jego studenci. Co powiedzieli?

Wykładowcy mówili o badaniach, które prowadzą, i zainteresowaniach pozanaukowych, m.in. pszczelarstwie czy stylizacji gwarowej w filmach. Opowiadali o miejscu pracy, którym nie zawsze jest sala wykładowa czy laboratorium, a jest nim na przykład las. Pokazywali, jakie możliwości dają studia na UW i co je wyróżnia. Wszystkie sylwetki można znaleźć na uniwersyteckiej stronie głównej. Poniżej prezentujemy wybrane wypowiedzi.

 

Na poziomie

– Jeśli się dobrze przygotuje wykład, to choćby nie wiem, jak trudny był temat, słuchacze się znajdą. Jeśli wykład się przygotuje źle, to inna sprawa. (…) Informatyka na UW reprezentuje najwyższy międzynarodowy poziom. Dotyczy to zarówno studiów, jak i badań – csrankings.org plasuje UW na 4. miejscu na świecie w informatyce teoretycznej, a na 1., jeśli wyszukiwanie zawęzi się do ostatnich czterech lat – prof. Mikołaj Bojańczyk, informatyk.

 

Nauka ze studentami

– Nauczyciel, który nie uczy się wraz ze swoimi uczniami, a przede wszystkim nie uczy się od swoich uczniów, cofa się w zastraszającym tempie, choćby przeczytał stosy książek i artykułów naukowych – dr Monika Kresa, polonistka.

 

Od podstaw

– Gdyby nie dociekliwość studentów, praca wykładowców nie miałaby sensu. Bylibyśmy jak stary adapter, na którym co roku odtwarza się te same płyty – dr Krzysztof Rzepkowski, filolog klasyczny.

 

Niezliczone możliwości

– Wyławiamy talenty. Stwarzamy najlepszym, ambitnym studentom możliwość udziału w naszych badaniach, pokazujemy, jak wyglądają od podszewki – prof. Mikołaj Czajkowski, ekonomista.

 

Na tropie

– UW to doskonałe miejsce dla studentów z otwartą głową. Można tu studiować nie tylko na kierunkach klasycznych, lecz także rzucić się w wir studiów interdyscyplinarnych – dr Robert Mysłajek, biolog.

 

Zorientowani na UW

– Studenci szczególnie chętnie angażują się w to, do czego przekona ich czyjaś wiedza, wizja, entuzjazm – w dowolnej kombinacji i proporcji. I tu właśnie upatrywałabym najważniejszą rolę nauczyciela-wykładowcy jako osoby zdolnej stworzyć i zmobilizować zespół, wytyczać kierunki i pomagać dotrzeć do celu – prof. Danuta Stasik, orientalistka.

 

Jak stadion

– Filozofia jest jak stadion sportowy. Mogę się tam wyżyć, wybiegać myślami. To kierunek dla ludzi dociekliwych, którzy chcą dojść do granic myślenia. Dla tych, którzy chcą swoje życie przeżyć świadomie, nie zmarnować go. Pewne fundamentalne sprawy trzeba po prostu przemyśleć. I ja uważam, że lepiej to zrobić w wieku lat 20 niż po siedemdziesiątce – dr Marcin Trepczyński, filozof.

 

Dobra marka

– UW to świat nauki, bogactwo wiedzy, wielość znakomitych ludzi, relacje, „okno na świat”. To wartości, miejsce, klimat, tradycja i marka – dr hab. Mariusz Trojanowski, specjalista ds. zarządzania.