Już od marca na Uniwersytecie Warszawskim ruszają dwa nowe bezpłatne kierunki studiów podyplomowych dla nauczycieli w ramach programu edukacyjnego „Mazowsze dla Oświaty” samorządu województwa i UW. W sobotę, 26 marca „Indeksy Samorządowe” z rąk rektora UW prof. Alojzego Z. Nowaka i marszałka województwa Adama Struzika odebrało 120 nauczycieli z Mazowsza.

Studia będą prowadzone przez Wydział Zarządzania UW, Wydział Polonistyki UW i Wydział Pedagogiczny UW. Nauczyciele podczas zajęć, które potrwają dwa semestry – od marca do listopada 2022 roku – będą mogli podnosić swoje kwalifikacje na dwóch podyplomowych kierunkach. Pierwszy to „Skuteczne zarządzanie współczesną jednostką oświatową”, natomiast drugi – „Szkoła wobec nowych wyzwań – perspektywa nauczyciela”.

 

– Od dwóch lat mierzymy się na Uniwersytecie Warszawskim z wyzwaniem zdalnej i hybrydowej edukacji. Zdajemy sobie sprawę, że z podobną sytuacją stykają się na co dzień nauczyciele i dyrektorzy szkół. Chcemy podzielić się naszym doświadczeniem i być wsparciem dla pedagogów, którzy chcą rozwijać siebie i swoich uczniów. W ten sposób wspólnie możemy przyczynić się do podnoszenia jakości edukacji – podkreśla prof. Alojzy Z. Nowak, rektor UW.

 

Czesne, wpisowe i opłata rejestracyjna studiów podyplomowych pokryje Samorząd Województwa Mazowieckiego. W zależności od sytuacji studia mogą być realizowane w trybie stacjonarnym, hybrydowym lub zdalnym.

 

– Przed nauczycielami na Mazowszu coraz więcej wyzwań. Najpierw pandemia, która wymusiła niemal z dnia na dzień przejście na nauczanie zdalne, teraz kolejna próba – włączenia w system edukacji dzieci uciekających przed wojną. Mam nadzieję, że nasze studia będą dla naszych nauczycieli inspiracją i bardzo praktycznym wsparciem – zaznacza marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.

 

Nowe wyzwania edukacji

Studia będą prowadzone przez Wydział Zarządzania UW, Wydział Polonistyki UW i Wydział Pedagogiczny UW. Dwa bezpłatne, nowatorskie kierunki studiów podyplomowych są odpowiedzią na wyzwania edukacji związane z nauczaniem zdalnym. Studia są skierowane do 60 dyrektorów (lub zastępców dyrektorów) i 60 nauczycieli (pedagogów) ze szkół, dla których organem prowadzącym jest powiat lub miasto na prawach powiatu, oraz szkół, dla których organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Mazowieckiego.

 

Na nauczycieli spada coraz więcej obowiązków i wyzwań. Niestety, nie zawsze idą za tym możliwości rozwoju i podnoszenia kwalifikacji. Stąd nasz pomysł, aby zainwestować w wiedzę i kompetencje nauczycieli zatrudnionych w samorządowych szkołach na Mazowszu – podkreśla Elżbieta Lanc, członkini zarządu województwa mazowieckiego.

 

„Skuteczne zarządzanie współczesną jednostką oświatową” to studia podyplomowe z zakresu zarządzania placówką oświatową z elementami zarządzania hybrydowego. Sytuacja związana z pandemią COVID-19 pokazała, jak ważna jest umiejętność zarządzania placówką oświatową w sytuacji kryzysowej. Dzięki studiom dyrektorzy i zastępcy dyrektorów będą mogli podnieść swoje kompetencje zarządcze w warunkach zdalnych i hybrydowych. Dodatkowo studia te dają możliwość aplikowania na stanowiska dyrektorskie w konkursach organizowanych przez organy prowadzące.

 

Program studiów dotyczy m.in. prawnych aspektów pracy zdalnej w szkole, efektywnej komunikacji, kompetencji cyfrowych, zarządzania jednostką i zespołem czy zarządzania poprzez gamifikację. Studia skierowane są do dyrektorów szkół lub zastępców dyrektorów szkół.

 

„Szkoła wobec nowych wyzwań – perspektywa nauczyciela” – rozwój technologiczny, inny sposób komunikacji, nauka przez doświadczenie, STEAM – to rzeczywistość, której trzeba natychmiast sprostać. Stąd propozycja studiów dla nauczycieli – pokazanie, że nauka poprzez eksperyment i łączenie kilku dziedzin wiedzy w jednej jednostce lekcyjnej przyniesie większe korzyści w procesie nauczania w polskich szkołach.

 

Dzięki studiom nauczyciele podniosą swoje kompetencje, co ułatwi im pracę zarówno w warunkach stacjonarnych, jak i zdalnych. Program obejmuje m.in. takie zagadnienia, jak: kompetencje medialne uczniów, bezpieczeństwo i ochrona danych osobowych w zdalnym nauczaniu, budowanie zaangażowania uczniów oraz narzędzia do tworzenia treści cyfrowych dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Kierunek adresowany jest do nauczycieli lub pedagogów.

 

Projekt jest realizowany przy udziale Agencji Rozwoju Mazowsza, która odpowiada za logistykę i rekrutację oraz kontakty z samorządami i dyrektorami szkół. W programie weźmie udział 120 osób – 60 dyrektorów i 60 nauczycieli z 60 szkół Mazowsza.