Publikujemy odpowiedź Zespołu Rektorskiego oraz Zespołu Kanclerskiego UW na list otwarty w sprawie postulatów protestu studenckiego Studia nie tylko dla bogatych”.

Warszawa, dnia 25 października 2023 r.

 

Warszawskie Koło Młodych Inicjatywy Pracowniczej

Studencka Inicjatywa Mieszkaniowa i inni

sygnatariusze listu otwartego do Rektora Uniwersytetu Warszawskiego

 

 

Odpowiedź na list otwarty w sprawie postulatów protestu studenckiego Studia nie tylko dla bogatych

 

Cieszy nas zainteresowanie i zaangażowanie młodzieży akademickiej w sprawy związane z polepszeniem sytuacji materialnej i bytowej społeczności studenckiej naszego Uniwersytetu. Postulaty przedstawione przez Państwa przeanalizowaliśmy ze szczególną wnikliwością. Znacząca część z nich jest i była już wcześniej realizowana przez Uniwersytet Warszawski. Zanim jednak przejdziemy do szczegółowego omówienia każdego z nich, pragniemy odnieść się do zaznaczonej na wstępie kwestii ogólnej.

 

W liście wskazano, że „największa uczelnia w kraju ma możliwość zakwaterowania w swoich akademikach jedynie 5% własnych studentów i studentek”. O ile analiza łącznej liczby osób studiujących na Uniwersytecie Warszawskim pozwala na postawienie takiej tezy, o tyle wskazać należy, że nie oddaje ona pełnego obrazu rzeczywistości. Otóż na naszym Uniwersytecie studiuje obecnie około 37 tys. osób, z czego zamieszkałych w województwie mazowieckim jest 24 tys. osób (w tym w Warszawie 17 tys. osób). Osób spoza województwa mazowieckiego jest 13 tys. W obecnym roku Uniwersytet Warszawski przygotował około 2350 miejsc w akademikach, co oznacza, że uczelnia zapewnia miejsca dla 18% osób spoza województwa mazowieckiego (12% dla osób spoza Warszawy). Dla zapewnienia klarowności odpowiedzi na Państwa list otwarty odpowiedzi zostały udzielone w odniesieniu do dwóch grup postulatów sformułowanych w liście. Pod każdym postulatem zamieszczono szczegółową odpowiedź.

 

Pierwsza grupa postulatów

1. W obliczu kryzysu mieszkaniowego Uniwersytet powinien zapewnić tani najem wszystkim, którzy tego potrzebują, by efektywnie studiować. Wobec tego żądamy radykalnego zwiększenia zasobu miejsc w akademikach poprzez nowe inwestycje.

Uniwersytet Warszawski sukcesywnie pracuje nad zwiększeniem zasobu miejsc w akademikach, zarówno w drodze nowych inwestycji, jak i przez modernizację posiadanej już bazy lokalowej. Potrzeby studentów i doktorantów są w przypadku tych inwestycji uwzględniane w sposób szczególny.

 

Obecnie dobiega końca, rozpoczęta pod koniec 2021 r., budowa Domu Studenta nr 7 zlokalizowanego na Służewcu przy ul. Sulimy 4. Jest to zupełnie nowy akademik, wyposażony w wysokiej klasy pokoje jedno- i dwuosobowe, w którym miejsce znajdą 382 osoby. Budynek ten tworzony jest zarówno z wykorzystaniem dostępnych rozwiązań proekologicznych, jak również rozwiązań ułatwiających dostęp dla osób ze szczególnymi potrzebami – założenia budynku projektowane były we współpracy z zespołem użytkownika, w skład którego wchodzili również przedstawiciele studentów. Kwaterowanie w DS 7 rozpocznie się wraz z początkiem najbliższego roku akademickiego 2024/2025.

 

Do nowych inwestycji zaliczyć należy również rozpoczynający się już w przyszłym roku remont Domu Studenta nr 5, dzięki czemu w 2026 r. zostanie oddanych na potrzeby studentów i doktorantów dodatkowe 150 miejsc. W roku akademickim 2023/2024 pierwsi mieszkańcy zakwaterowali się w nowym skrzydle wskazanego akademika, gdzie udostępniono dodatkowe 109 miejsc. W najbliższym czasie rozpocznie się dodatkowo gruntowna przebudowa obiektu „Hera”. W ramach tego działania w budynku tym wygospodarowana zostanie dodatkowa liczba pokoi przeznaczonych do zamieszkania m.in. przez studentów. W tym zakresie obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa. Ponadto trwają prace nad projektami inwestycyjnymi Uniwersytetu uwzględniającymi wybudowanie dwóch nowych akademików oraz dalsze remonty dotychczasowych.

 

2. Uniwersytet winien jest otworzyć kolejne, publiczne, stołówki na wzór lokalu na ul. Oboźnej, z niskimi cenami i zróżnicowanym, zdrowym jedzeniem. Godziny otwarcia istniejącej stołówki powinny zostać wydłużone przynajmniej do godziny 19, a personel godnie wynagradzany.

Zgodnie z decyzją Rektora w budynku Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, w pomieszczeniu gastronomicznym użytkowanym wcześniej, w którym mieścił się „Rewers”, zostanie uruchomiona nowa stołówka uniwersytecka, na wzór stołówki przy ul. Oboźnej. Stołówki te funkcjonować mają równolegle i obie będą prowadzone przez Uniwersytet. Godziny otwarcia obu stołówek zostaną wydłużone i dopasowane do potrzeb naszych studentów, doktorantów i pracowników. W przypadku stołówki przy ul. Oboźnej godziny otwarcia zostaną w najbliższym czasie wydłużone do 18.00. Stołówki będą odpowiadały szerokim potrzebom naszej społeczności, tak aby były miejscem przyjaznym dla każdego i każdej z nas. Jest to proces, który trwa, czego przykładem jest np. obniżenie na wniosek Zarządu Samorządu Studentów cen posiłków o 1 zł dla studentów czy wprowadzenie wegańskich dań (tzw. „wegańskie poniedziałki”). W planie jest poszerzenie takiej oferty.

 

3. W związku z kryzysową sytuacją młodych na rynku pracy i rosnącymi cenami Uniwersytet winien zwiększyć nakłady na świadczenia socjalne i poszerzyć ich ofertę ponad ustawowe wymagania.

Uniwersytet Warszawski oferuje kompleksowy system wsparcia dla osób studiujących. Składa się na niego szereg świadczeń, zarówno mających na celu wsparcie osób znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej lub życiowej, jak również wsparcie osób osiągających wyróżniające się wyniki w nauce, sporcie lub sztuce. Wśród podstawowych świadczeń należy wymienić stypendium socjalne, stypendium socjalne w zwiększonej wysokości, stypendium dla osób niepełnosprawnych, stypendium rektora oraz zapomogę. Oprócz tego od roku akademickiego 2022/2023 studenci UW rozpoczynający kształcenie mogą ubiegać się o Stypendium na Start dla Olimpijczyków oraz Stypendium na Start dla Sportowców finansowane z Rektorskiego Funduszu Stypendialnego (stypendium to wynosiło 12 000 zł i było wypłacane studentom jednorazowo). Studenci mają również prawo do uzyskania szeregu innych świadczeń, przykładem mogą być programy stypendialne i projekty finansowane ze środków Programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”, gdzie wspierany jest rozwój naukowy studentów. Zarówno Stypendia na Start, jak i inne formy wsparcia w ramach IDUB są własną inicjatywą Uniwersytetu – nie wynikają z ustawowych wymagań dotyczących wsparcia oferowanego przez UW.

 

Mówiąc o świadczeniach z Funduszu Stypendialnego, czyli czterech wskazanych powyżej podstawowych świadczeniach, warto wspomnieć, że podstawowym czynnikiem wpływającym na sytuację uczelni jest oczywiście wysokość przyznawanej co roku przez Ministerstwo Edukacji i Nauki dotacji celowej (oznacza to, że środki te mogą być wykorzystane tylko w określonym celu). Kolejnym ważnym elementem, mającym wpływ na wysokość poszczególnych świadczeń, jest zasada, zgodnie z którą środki przyznane na stypendium rektora nie mogą stanowić więcej niż 60% środków przeznaczonych sumarycznie na stypendia socjalne i zapomogi.

 

Innym istotnym elementem wpływającym na dostępność stypendium socjalnego była decyzja o podwyższeniu progu dochodowego uprawniającego do uzyskania stypendium socjalnego od 1 stycznia 2023 r. Uniwersytet Warszawski był jedną z pierwszych uczelni w Polsce, które zdecydowały się na taki krok, nie czekając na rozpoczęcie się kolejnego semestru lub roku akademickiego po to, aby studenci, którzy do tej pory nie mogli uzyskać stypendium, nie musieli na nie czekać. System wsparcia materialnego na UW jest ukierunkowany na realizację potrzeb studentów tak szybko, jak to możliwe.

 

W roku akademickim 2023/2024 Rektor, dzięki uzyskaniu dodatkowych środków, podjął na wniosek Zarządu Samorządu Studentów decyzję o podwyższeniu wysokości stypendium socjalnego (najniższe stypendium wynosi 864 zł, najwyższe 1728 zł), stypendium socjalnego w zwiększonej wysokości (najniższe stypendium wynosi 1404 zł, najwyższe 2268 zł) oraz stypendium dla osób niepełnosprawnych (w przypadku lekkiego stopnia niepełnosprawności wynosi 540 zł, w przypadku umiarkowanego stopnia niepełnosprawności wynosi 702 zł, a w przypadku znacznego stopnia niepełnosprawności wynosi 864 zł). Zapomoga wynosi maksymalnie jednorazowo 5500 zł. W tym miejscu warto wskazać, że na przestrzeni trzech lat, tj. od 2020 r. wysokość stypendium socjalnego wzrosła o ponad 500 zł. Dzięki takiej polityce socjalnej oferujemy jedne z najwyższych świadczeń w Polsce, pomimo tego, że dotacja, którą otrzymujemy na ten cel, nie jest najwyższa w kraju.

 

Oceniając i opisując system wsparcia materialnego dla studentów, nie można pominąć sposobu organizacji rozpatrywania wniosków o przyznanie poszczególnych świadczeń. Daleko idące zmiany w tym zakresie nastąpiły w roku akademickim 2021/2022, gdy kierownicy jednostek dydaktycznych uzyskali możliwość wnioskowania do Rektora o rozpatrywanie wniosków studentów przez Biuro ds. Pomocy Materialnej. Do roku akademickiego 2023/2024 zdecydowało się na to około 90% jednostek prowadzących kształcenie na UW. Zmiana ta miała na celu:

  • ujednolicenie sposobu rozpatrywania wniosków, tak aby uniknąć sytuacji, w której dwie osoby studiujące w dwóch różnych jednostkach byłyby traktowane w różny sposób,
  • ujednolicenie czasu rozpatrywania wniosków rodzeństwa studiującego w dwóch różnych jednostkach, a będących w takiej samej sytuacji materialnej i rodzinnej,
  • ułatwienie wdrażania wszelkich potrzebnych zmian.

Dzięki przeprowadzonym zmianom możliwe jest wypłacanie kilkuset osobom stypendium socjalnego już od października, co wcześniej zdarzało się jedynie incydentalnie.

 

4. Procedury wnioskowania o stypendia i miejsca w Domach Studenta powinny zostać jak najbardziej uproszczone.

W zakresie procedur wnioskowania o stypendia i miejsca w domach studenta warto rozróżnić obie te ścieżki – pierwsza, ze względu na ograniczenia ustawowe, wiąże się z większym stopniem sformalizowania, druga zależy w większym stopniu od samej uczelni i nie podlega wszystkim regułom ustawowym.

 

Na Uniwersytecie Warszawskim staramy się upraszczać procedury ubiegania się o wszelkie formy pomocy materialnej do minimum. Oprócz tego co roku czynnie wspieramy i przeprowadzamy szkolenia dla osób, które rozpoczynają studia na UW, prowadzimy działania w mediach społecznościowych, wysyłamy do studentów maile z najważniejszymi informacjami, dopracowujemy strony internetowe, aby można było na nich znaleźć wszystkie aktualne i ważne informacje. Przygotowujemy również kampanię społeczną mającą na celu promowanie różnorodnych form wsparcia – materialnych, jak i niematerialnych.

 

Obecnie prowadzona jest kompleksowa ewaluacja procedur dotyczących tak wnioskowania, jak i kwaterowania w domach studenta UW. W zakresie procedury dotyczącej przyznawania miejsc w akademikach trwają prace nad zmianami w Regulaminie świadczeń dla studentów oraz Regulaminie domów studenta. W pracach aktywnie biorą udział zarówno przedstawiciele administracji UW, jak i przedstawiciele Rady Głównej Rad Mieszkańców oraz Zarządu Samorządu Studentów. W szczególności analizowana jest:

  • zasadność prowadzenia III tury rozpatrywania wniosków lub realizacja tury we wcześniejszym terminie – zwyczajowo tura ta odbywała się we wrześniu. Zarówno w tym roku, jak i w latach ubiegłych termin ostatniej tury oraz termin kwaterowania były bardzo zbliżone. Wiązał się z tym szereg utrudnień dla studentów, którzy musieli się przekwaterować lub wykwaterować
    z akademika,
  • możliwość obsługi akademików w sposób kompleksowy przez jedną jednostkę uczelni, co wiąże się z uproszczeniem struktury zarządzania akademikami.

Poza kwestią uproszczenia samej procedury uzyskiwania miejsca w domu studenta trwają obecnie analizy dotyczące możliwości ograniczenia do minimum liczby potrzebnych przy wnioskowaniu dokumentów.

 

Procedura ubiegania się o stypendium socjalne, ze względu na to, że podlega szeregowi aktów prawa powszechnie obowiązującego, w tym ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz Kodeksowi Postępowania Administracyjnego, charakteryzuje się wysokim stopniem sformalizowania.

 

Dokumenty potrzebne podczas ubiegania się o stypendium socjalne są analogiczne do dokumentów potrzebnych podczas ubiegania się o wsparcie np. z Ośrodka Pomocy Społecznej. Obecnie osoba ubiegająca się o stypendium socjalne musi przedstawić co do zasady następujące dokumenty (dotyczące pełnoletnich członków rodziny):

  • zaświadczenie z Urzędu Skarbowego,
  • zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dotyczące wysokości składek na ubezpieczenie zdrowotne (nie jest wymagane, gdy dana osoba nie uzyskuje dochodu),
  • oświadczenie o dochodach niepodlegających opodatkowaniu (wypełnia samodzielnie każdy członek rodziny), w tym miejscu należy wykazać np. dochód ze świadczenia 500+ lub stypendiów.

Warto wskazać, że od 2019 roku studenci i studentki UW składają dwa wnioski o stypendium socjalne – jeden w semestrze zimowym i drugi w semestrze letnim.

 

W przypadku osób, które uzyskały stypendium w semestrze zimowym, a ich sytuacja materialna lub rodzinna nie uległy zmianie, nie muszą one składać wszystkich dokumentów ponownie. Wystarczające jest wówczas zaznaczenie jedynie właściwego oświadczenia na końcu wniosku o przyznanie stypendium. Takie rozwiązanie pozwala – w przypadku np. pogorszenia sytuacji materialnej osoby wnioskującej o wsparcie – na zmianę wysokości przyznanego stypendium socjalnego w trakcie roku akademickiego.

 

Druga grupa postulatów

1. Uniwersytet winien jest przeprowadzić potrzebne remonty w istniejących Domach Studenckich, uprzednio badając potrzeby mieszkanek i mieszkańców.

We wszystkich domach studenta UW w latach 2020–2023 prowadzone były bieżące prace remontowe. W ramach tych działań w Domu Studenta nr 1 „Muchomorek” zlokalizowanym przy ul. Żwirki i Wigury 97/99 i Domu Studenta nr 2 „Żwirek” zlokalizowanym przy ul. Żwirki i Wigury 95/97, Domu Studenta nr 3 „Kic” zlokalizowanym przy ul. Kickiego 9 i 12, Domu Studenta nr 5 „Smyczkowa” zlokalizowanym przy ul. Smyczkowej 5/7 oraz w Domu Studenta nr 6 „Radomska” zlokalizowanym przy ulicy Radomskiej 11 przeprowadzono generalny remont części pokoi studenckich. Ponadto we wskazanym okresie zakończono budowę nowego skrzydła DS nr 5 na potrzeby akademika i Wydawnictw UW. W efekcie tej inwestycji powstały 33 segmenty dla 102 osób oraz 1 pokój dla osoby z niepełnosprawnością, jak również 3 segmenty 1+1.

 

W przypadku z kolei Domu Studenta nr 4 „Zamenhof”, zlokalizowanego przy ul. Zamenhofa 10a, budynek przeszedł generalny remont w latach 2007–2009. W konsekwencji wszelkie prace, które były prowadzone od tego momentu, w tym w latach 2020–2023, mają na celu ciągłą poprawę standardu akademika. Na tym jednak działania remontowe się nie kończą. W najbliższym czasie wykonane zostaną dalsze prace zmierzające ku polepszeniu warunków bytowych, tak w zakresie pokoi studenckich, jak i części wspólnych. Co roku modernizacji podlegają również części wspólne, tak aby korzystanie z nich było jak najbardziej odpowiadające potrzebom mieszkańców, w tym aby mieszkańcy mieli miejsca, w których mogą wspólnie spędzić czas i integrować się w ramach społeczności akademickiej.

 

Co do postulatu badania potrzeb osób mieszkających w akademikach wskazać należy, że tak właśnie podchodzimy do trwających, jak i przede wszystkim planowanych remontów. Wyrazem tego jest wiosenne spotkanie władz rektorskich z Parlamentem Studentów UW, na którym jednym z omawianych tematów było określenie potrzeb mieszkańców akademików, tak aby możliwe było ich jak najpełniejsze uwzględnienie przy planowanych inwestycjach (jednym z efektów tych rozmów jest uchwała nr 36 Parlamentu Studentów z dnia 30 lipca 2023 r. w sprawie domów studenta Uniwersytetu Warszawskiego). Podobny charakter mają również regularne spotkania z Radą Główną Rad Mieszkańców Domów Studenta UW, która jako ciało przedstawicielskie najlepiej zna codzienne bolączki i oczekiwania mieszkańców akademików.

 

2. Uniwersytet powinien zapewnić w każdym budynku dydaktycznym, gdzie jest to przestrzennie możliwe, pokój socjalny z kanapą, krzesłami, stołami, mikrofalówką, czajnikiem, kontaktami, a także ze zlewem. Powinno być to miejsce dostępne do spędzania czasu dla wszystkich członków społeczności akademickiej, spożywania posiłków i pracy grupowej. Nie może mieć miejsca sytuacja, gdzie w budynku jedynym wyposażeniem są prywatne automaty.

W poszczególnych jednostkach dydaktycznych istnieją już przestrzenie studenckie, w których studenci mogą odpocząć, zjeść, integrować się oraz wspólnie pracować. W przypadku jednostek, w których takie przestrzenie nie są w pełni wygospodarowane, ich kierownicy zmierzają ku temu, aby ten proces zakończyć.

 

Przechodząc zaś do kwestii związanych z wyposażeniem takich przestrzeni, wskazać należy, że obecnie opracowywana jest reforma Funduszu Doskonałości Dydaktycznej, w efekcie której wszystkie jednostki dydaktyczne na Uniwersytecie Warszawskim otrzymają dodatkowe środki na wyposażenie przestrzeni dla studentów. Z uwagi na fakt, że zakup mebli czy urządzeń elektronicznych musi odbywać się w rygorze zamówień publicznych Biuro Gospodarcze UW opracowuje przetarg na wskazane wyposażenie, dzięki czemu będzie możliwe sprawne i bezproblemowe wydatkowanie środków z FDD bez organizowania odrębnych przetargów. Wskazana kwestia była konsultowana z kierownikami poszczególnych jednostek dydaktycznych i spotkała się z ich aprobatą.

 

W ramach procedowanych zmian w zakresie FDD przewidziana zostanie odrębna pula środków przeznaczona na wyposażenie istniejących lub tworzących się w poszczególnych jednostkach pomieszczeń dla studentów i studentek, które będą spełniać charakter zarówno przestrzeni socjalnych, jak i miejsc do odpoczynku lub spotkań. Proponowane wyposażenie obejmować będzie m.in. zaplecze kuchenne w postaci mikrofalówek czy ekspresów do kawy, stanowiska komputerowo-telewizyjne, strefę rozrywki oraz strefę wypoczynku w postaci kanap czy puf. Na całość wyposażenia ogłoszony zostanie przetarg otwarty, co oznacza, że jednostki dydaktyczne będą mogły na bieżąco uzupełniać lub rozbudowywać zawartość tych pomieszczeń. Z uwagi na specyfikę każdej jednostki dydaktycznej o wydatkowaniu środków decydować będą Kierownicy Jednostek Dydaktycznych (Prodziekani ds. studenckich) w konsultacji ze studentami. Osoby te najlepiej wiedzą, jakie wyposażenie jest aktualnie potrzebne. Pozwoli to uniknąć standardowego przydzielania środków odgórnie bez znajomości dokładnych potrzeb.

 

3. Uniwersytet winien jest zlecić kompleksowe badanie zapotrzebowania na tani najem pokoi w Warszawie (uwzględniając ceny na rynku oraz zarobki studentek i studentów) oraz powołać zespół rektorski ds. badania potrzeb studentów i studentek.

Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w dniu 13 października 2023 r. podjęła uchwałę o przeprowadzeniu kompleksowego badania ogólnouniwersyteckiego dotyczącego sytuacji socjalno-bytowej studentów i studentek Uniwersytetu Warszawskiego oraz jej wpływu na proces kształcenia. Badanie zostanie przeprowadzone przez zespół Pracowni Ewaluacji Jakości Kształcenia (PEJK) działający w ramach Biura Innowacji Dydaktycznych. Obejmie ono m.in. następujące zagadnienia: sytuacja mieszkaniowa, źródła utrzymania, zaplecze socjalne przeznaczone dla studentów w dniach nauki (możliwość wyżywienia w dniach nauki oraz wypoczynku pomiędzy zajęciami), wsparcie socjalne ze strony uczelni (korzystanie ze stypendiów socjalnych, zapomóg i innych rodzajów świadczeń), skala zatrudnienia osób studiujących i jego charakterystyka (praca stała czy czasowa, poziom wynagrodzenia, stopień powiązania ze studiami, perspektywy na przyszłość), samoocena sytuacji finansowej, plany kontynuowania studiów oraz ryzyko ich przerwania.

 

Do opracowania zakresu przeprowadzanego badania oraz wniosków z jego realizacji zostaną włączeni przedstawiciele Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego. W tym celu powołany zostanie zespół rektorski ds. badania potrzeb studentek i studentów, do którego zapraszamy także przedstawicieli Warszawskiego Koła Młodych Inicjatywy Pracowniczej oraz Studenckiej Inicjatywy Mieszkaniowej (w związku z tym uprzejmie prosimy o wskazanie na adres cwd@uw.edu.pl kandydatur przez każdą z inicjatyw w terminie 14 dni od otrzymania niniejszego pisma). Głównym zadaniem zespołu, poza udziałem w przeprowadzanym badaniu sytuacji socjalno-bytowej studentów i studentek, będzie zdiagnozowanie potrzeb socjalnych osób studiujących (w tym m.in. w zakresie taniego najmu pokoi w Warszawie) oraz określenie krótko- i długoterminowego planu działań Uniwersytetu stanowiącego odpowiedź na zidentyfikowane potrzeby. Zespół będzie miał na celu podejmowanie inicjatyw na rzecz wyrównywania szans w dostępie do studiów wyższych przez poprawę zaplecza socjalnego dla studentów.

 

4. Żądamy korekty Strategii Uniwersytetu Warszawskiego na lata 2023–32 w sposób taki, by zawierała ona rozdział o aktywnym badaniu potrzeb studentów i studentek, rozwoju zasobu mieszkaniowego oraz rozwoju zaplecza gastronomicznego.

W Strategii UW na lata 2023–2032 ujętych zostało wiele zagadnień istotnych dla poszczególnych grup społeczności akademickiej, w tym te odnoszące się do kwestii podniesionych w liście otwartym. Przedstawione w dokumencie założenia mają jednak charakter generalny. Zawierają one cele kierunkowe, a tym samym nie należy czytać ich w sposób ograniczający, ale wręcz przeciwnie, jako takie, które wymagają rozwinięcia w praktyce. Przemawia za tym również istota Strategii, która powinna zostać ujęta w możliwie syntetyczny, nie zaś kazuistyczny sposób.

 

Oznacza to, że zawarcie kwestii bardziej szczegółowych oraz sposobów realizacji celów strategicznych i operacyjnych nastąpi na poziomie Planu Wykonawczego, który jest obecnie na etapie opracowywania. Dokument ten jest wspominany w treści Strategii w jej części poświęconej wdrażaniu. Z tego względu szczegółowe opisy konkretnych Działań zawierających się w trzech przywoływanych postulatach będą przygotowane na poziomie operacjonalizacji we wskazanym Planie Wykonawczym.

 

Uniwersytet jest dobrem wspólnym całej jego społeczności, dlatego też dużą wagę przywiązujemy do demokratyzacji procesów rozwoju uczelni. Etap wdrożeniowy Strategii – w tym projektowanie Działań w ramach Planu Wykonawczego Strategii – jest więc planowany w sposób, który zapewni w nim aktywny udział przedstawicieli studentek i studentów. Szczegółowe Działania realizujące przedstawione postulaty będą mogły zatem zostać zaplanowane w ramach Planu Wykonawczego Strategii.

 

Dotychczasowy proces identyfikacji potrzeb studentów i studentek, które stały się jedną z podstaw sformułowania Strategii UW w obecnym brzmieniu, odbywał się na trzech poziomach: 1) pisemnych postulatów reprezentacji społeczności studenckiej dotyczących celów rozwojowych UW (kwerenda z 2022 r.), 2) warsztatu ze studentkami i studentami, który odbył się w dniu 2 czerwca 2022 r. z udziałem moderatora oraz 3) zaangażowania przewodniczącego Samorządu Studentów w ramach Zespołu rektorskiego ds. Strategii, który w okresie 2022–2023 pracował nad ustaleniem listy priorytetów rozwojowych, zmapowanych uprzednio w toku kwerendy oraz procesu warsztatowego.

 

Wychodząc naprzeciw zgłoszonym oczekiwaniom i nieco uprzedzając tworzenie Planu Wykonawczego, już teraz warto wskazać, że Strategia umożliwia realizowanie zgłoszonych postulatów w ramach obecnych ogólnych celów strategicznych i operacyjnych oraz wskaźników, jak np.:

 

w Filarze 3 Strategii:

W zakresie postulatu rozwoju zasobu mieszkaniowego oraz rozwoju zaplecza gastronomicznego:

  • Cel strategiczny: Wspieranie inwestycji UW zmierzających do tworzenia i rozbudowy infrastruktury mającej pozytywny wpływ na otoczenie społeczne i zrównoważony rozwój,
  • Cel operacyjny: 3.1.4. Znacząca jakościowo i ilościowo przebudowa i rozbudowa infrastruktury UW otwartej na społeczność spoza UW, umożliwiającej stworzenie na wszystkich kampusach UW funkcjonalnej, zrównoważonej, przyjaznej dla ludzi i środowiska przestrzeni publicznej,
  • Cel operacyjny: 3.1.5. Zwiększenie udziału podmiotów zewnętrznych w tworzeniu, wykorzystaniu i rozwoju infrastruktury sportowej, kulturalnej i socjalnej UW,
  • Wskaźnik nr 2 w ramach Filaru 3, tj. „Zwiększenie powierzchni przyjaznej i zrównoważonej infrastruktury uniwersyteckiej”.

W zakresie postulatu aktywnego badania potrzeb studentów i studentek:

  • Cel operacyjny: 3.4.3. Poszerzanie włączania osób wchodzących w skład całej społeczności Uczelni w procesy podejmowania decyzji na UW, w tym w obszarze polityki naukowej, rozwój procesów partycypacji i systemów wdrażania wyników konsultacji na UW.

W obu wskazanych powyżej zakresach:

  • Cel strategiczny: UW organizacją doskonalącą się i reagującą na zmiany w otoczeniu – uproszczenie i poprawa jakości zarządzania procesami organizacyjnymi, finansowymi i inwestycyjnymi oraz standaryzacja i polepszenie zarządzania przestrzenią i infrastrukturą uczelni.

oraz

w Filarze 4 Strategii:

W zakresie postulatu rozwoju zasobu mieszkaniowego oraz rozwoju zaplecza gastronomicznego:

  • Cel strategiczny: Rozwój kultury dobrostanu,
  • Cel operacyjny: 4.4.6. Zapewnienie systemu profilaktyki zdrowotnej, możliwości uprawiania sportów, oferty kulturalnej oraz rozbudowa odpowiedniego zaplecza socjalnego,
  • Wskaźnik nr 5 w ramach Filaru 4 pn. „Zwiększenie powierzchni zmodernizowanej i zbudowanej oraz wytworzonej infrastruktury społecznej”.

W konsekwencji stwierdzić należy, że aktualna treść Strategii odpowiada na zgłoszone postulaty. Warto jednak będzie precyzyjnie zaimplementować poszczególne myśli do Planu Wykonawczego tak, aby ich realizacja odpowiadała na istniejące potrzeby społeczności Uniwersytetu Warszawskiego.

 

5. Władze Uniwersytetu winne są prowadzić politykę transparentności i publikować informacje publiczne bez konieczności wnioskowania o nie. Przede wszystkim żądamy niezwłocznego udzielenia następujących informacji publicznych: rok otwarcia każdego z obecnie funkcjonujących akademików; treści umów z podmiotami prowadzącymi sprzedaż oraz działalność gastronomiczną na terenie uczelni; planowane ceny zakwaterowania w nowym akademiku na Służewcu; ewaluację przyczyn i wdrożonych rozwiązań tegorocznego kryzysu z przyznawaniem miejsc w Domach Studenta; dystrybucja miejsc we wszystkich Domach Studenta UW w procentach (studenci i studentki UW, studenci i studentki Erasmus+, doktoranci i doktorantki, etc.); przeprowadzone w tej kadencji działania mające na celu uruchomienie jakiejkolwiek działalności w lokalu po restauracji „Rewers” w BUW; zasób Domów Studenta UW w roku 1989; lista stołówek prowadzonych bezpośrednio przez Uniwersytet od roku 1989 wraz z latami funkcjonowania.

Uniwersytet na bieżąco publikuje informacje mające charakter informacji publicznych. Pragniemy wskazać, że komplet najistotniejszych informacji jest corocznie publikowany w powszechnie dostępnym na stronie internetowej UW Sprawozdaniu Rektora. Jeżeli jednak ktoś czuje potrzebę sięgnięcia do innych informacji, a nie jest w stanie ich znaleźć na własną rękę, może się zwrócić z wnioskiem o udzielenie takiej informacji. Wówczas wniosek w tym przedmiocie procedowany będzie w trybie dostępu do informacji publicznej. Tak opisany schemat zapewnia prowadzenie niezwykle transparentnej polityki informacyjnej. Niezależnie od powyższych informacji, pogłębione odpowiedzi na zawarte w postulacie zapytanie w trybie dostępu do informacji publicznej zostaną udzielone zgodnie z obowiązującą procedurą przez Dział Organizacji Zasobów Informacyjnych Uniwersytetu Warszawskiego.

 

Zespół Rektorski oraz Zespół Kanclerski Uniwersytetu Warszawskiego