3 kwietnia rektor UW prof. Alojzy Z. Nowak wręczył Medale Uniwersytetu Warszawskiego dwóm naukowcom związanym z Wydziałem Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW. Wyróżnieni zostali prof. Karol Krzyżewski oraz prof. Zbigniew Semadeni.

Medal Uniwersytetu Warszawskiego przyznawany jest przez rektora UW osobom zasłużonym dla uniwersytetu. Tym wyróżnieniem zostali uhonorowani dwaj wybitni matematycy, byli wieloletni pracownicy Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW: prof. Karol Krzyżewski oraz prof. Zbigniew Semadeni. Obaj naukowcy zostali nagrodzeni za pracę na rzecz Uniwersytetu oraz za wkład w rozwój polskiej i światowej matematyki.

 

Uroczystość wręczenia medali odbyła się 3 kwietnia w Sali Złotej Pałacu Kazimierzowskiego. Wzięli w niej udział m.in. prof. Alojzy Z. Nowak, rektor UW, wyróżnieni profesorowie oraz przedstawiciele wydziału.

 

– Miałem przyjemność wręczyć Medale UW dwóm wybitnym matematykom, profesorom z Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW. Profesorowie Karol Krzyżewski i Zbigniew Semadeni to wybitni naukowcy z osiągnięciami o zasięgu światowym, a ich wychowankowie zajmują znaczące miejsce w nauce i praktyce w Polsce i świecie – mówi prof. Alojzy Z. Nowak, rektor UW.

 

Prof. Karol Krzyżewski specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu analizy matematycznej i matematyki finansowej. Jest jednym z twórców warszawskiej grupy zajmującej się układami dynamicznymi, z której wywodzi się wielu uznanych polskich matematyków. Pełnił funkcję kierownika Zakładu Układów Dynamicznych w Instytucie Matematyki UW. W latach 90. był inicjatorem zmian w programie studiów na kierunku matematyka – wprowadzenia do programu studiów zastosowań matematyki w finansach i ubezpieczeniach.

 

Prof. Zbigniew Semadeni zajmuje się analizą funkcjonalną, teorią kategorii, dydaktyką matematyki i filozofią matematyki. W latach 1991–1996 był dyrektorem Instytutu Matematyki UW. Wykładał także m.in. na uniwersytetach w Seattle, Sydney i Toronto. Jest autorem monografii Różne oblicza matematyki. Matematyka z historycznego, ontogenetycznego i filozoficznego punktu widzenia przedstawiającej matematykę na tle ogólnego rozwoju kultury.