Szkoła Mistrzyń i Mistrzów Przekładu Literackiego, ćwiczenia w Muzeum Narodowym, angażowanie studentów w geograficzne projekty naukowe, reformowanie politologicznych programów dydaktycznych, odkrywcze metody nauczania wczesnoszkolnego. Tegoroczna Nagroda Dydaktyczna Rektora UW trafiła do pięciorga pracowników Uniwersytetu.
19 listopada już po raz dziesiąty wręczona została Nagroda Dydaktyczna Rektora UW. Otrzymują ją nauczyciele akademiccy, którzy mają wybitne osiągnięcia w zakresie prowadzenia zajęć i stosują nowatorskie metody kształcenia. Ich działalność często wykracza poza standardowe ramy kształcenia, obejmuje też inicjatywy popularnonaukowe. Dydaktycy kształtują wśród studentów kompetencje uniwersalne, w tym umiejętność krytycznego myślenia i współpracy, a także kreatywność.
Kandydaci zgłaszani są przez dziekanów i kierowników jednostek prowadzących studia. Zgłoszenia ocenia komisja, której przewodniczy prorektor ds. studenckich i jakości kształcenia. W jej skład wchodzą m.in. przedstawiciele studentów i doktorantów.
Tegoroczna Nagroda Dydaktyczna Rektora UW została wręczona 19 listopada podczas uroczystości w Auditorium Maximum.
– Jestem dumny, że Uniwersytet Warszawski tworzą naukowcy nie tylko prowadzący doskonałe badania naukowe, ale również dbający o najwyższą jakość zajęć dydaktycznych. Nagrodzeni dziś laureaci udowadniają, że kształcenie może być zarówno misją, jak i ciekawą, inspirującą przygodą – mówi prof. Alojzy Z. Nowak, rektor UW.
Laureatki i laureaci:
- w dziedzinie nauk humanistycznych:
ex aequo:
DR ALEKSANDRA JACKIEWICZ Z WYDZIAŁU NEOFILOLOGII
Naukowo badaczka zajmuje się m.in. teorią, praktyką i krytyką przekładu literackiego, w szczególności przekładu poetyckiego, a także literaturoznawstwem komparatystycznym. Dr Jackiewicz zgłębia również problematykę przekładu oraz odbiór poezji polskiej XX i XXI wieku w świecie hiszpańsko- i galicyjskojęzycznym.
Poza pracą dydaktyczną w Instytucie Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW przez wiele lat sprawowała opiekę nad studentami realizującymi mobilność międzynarodową, pełniąc funkcję koordynatorki programu Erasmus+. Jest także zastępczynią dyrektora ds. kadry i współpracy w Instytucie, angażując się w inicjatywy na rzecz rozwoju współpracy naukowej i akademickiej. Dr Jackiewicz współorganizuje liczne przedsięwzięcia edukacyjne i popularyzatorskie, m.in. jest pomysłodawczynią i współtwórczynią Szkoły Mistrzyń i Mistrzów Przekładu Literackiego – projektu poświęconego doskonaleniu kompetencji tłumaczeniowych. Aktywnie uczestniczy w projektach o charakterze międzynarodowym oraz wspiera studentów i doktorantów odbywających staże zagraniczne. Badaczka jest zaangażowana w podnoszenie jakości kształcenia w obszarze przekładoznawstwa oraz we współpracę międzykulturową na Wydziale Neofilologii, łącząc pracę naukową i organizacyjną na rzecz rozwoju studiów iberystycznych.
DR PAWEŁ NOWAKOWSKI Z WYDZIAŁU HISTORII
Badacz specjalizuje się w historii późnego antyku oraz epigrafice, ze szczególnym uwzględnieniem inskrypcji związanych z kultem świętych i zjawisk wielojęzyczności w prowincjach cesarstwa rzymskiego. Swoją karierę naukową rozpoczął jako doktorant w Zakładzie Papirologii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie w 2015 roku obronił pracę doktorską. Realizował projekt poświęcony epigraficznym formom kultu świętych w późnoantycznej Anatolii w ramach grantu PRELUDIUM, otrzymał też prestiżowe stypendia, w tym Fundacji na rzecz Nauki Polskiej START i Krupp Stiftung.
W latach 2015–2018 pracował na Uniwersytecie Oksfordzkim jako postdoc w projekcie The Cult of Saints in Late Antiquity, finansowanym ze środków Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych. Po powrocie do Polski związał się z Zakładem Historii Starożytnej Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie od 2019 roku pracuje jako adiunkt.
Obecnie kieruje projektem ERC STONE-MASTERS, którego celem jest zbadanie warsztatów kamieniarskich oraz przemian kultury epigraficznej w świecie późnego antyku. Realizuje także projekt analizujący inskrypcje wczesnobizantyńskiego Bliskiego Wschodu w kontekście kształtowania się tożsamości społecznych i kulturowych. Dr Nowakowski jest autorem licznych publikacji, w tym monografii Inscribing the Saints in Late Antique Anatolia, a jego dorobek naukowy został doceniony m.in. poprzez nominację do Nagród Naukowych „Polityki”.
Dr Paweł Nowakowski regularnie organizuje zajęcia poza salami wykładowymi w ramach ćwiczeń z historii starożytnej dla historii pierwszego stopnia i filologii pierwszego stopnia, które odbywają się w Galerii Sztuki Antycznej w Muzeum Narodowym na materiale oryginalnym (głównie inskrypcje łacińskie i wazy greckie: napisy i malowidła na wazach) oraz w Bibliotece Papirologii (historia kolekcji, czytanie rękopisów na papirusach egipskich). W prowadzeniu zajęć wykorzystuje metody dydaktyczne kształtujące wśród studentów takie kompetencje, jak kreatywność, umiejętność krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów. Jest realizatorem projektu – głównym wykonawcą wdrożenia studiów drugiego stopnia „History of Ancient Mediterranean Civilizations” w języku angielskim na Wydziale Historii, w ramach grantu IDUB Kierunki studiów w Priorytetowych Obszarach Badawczych (II stopnia), POB IV: Przekraczanie granic humanistyki.
- w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych oraz w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu:
DR MAKSYM ŁASZEWSKI Z WYDZIAŁU GEOGRAFII I STUDIÓW REGIONALNYCH
Badacz jest hydrologiem specjalizującym się w przyrodniczych oraz antropogenicznych uwarunkowaniach jakości wód, szczególnie w zakresie wpływu urbanizacji, działalności rolniczej oraz zmiany klimatu na źródła i wody powierzchniowe. Prowadził projekty dotyczące hydrologii i hydrochemii wód źródeł Nowego Miasta nad Pilicą, Skarpy Warszawskiej (grant „Zielony UW”) oraz Mazowsza (MINIATURA). W swoich badaniach przywraca pamięć o zapomnianych uzdrowiskach hydroterapeutycznych Warszawy i okolic, łącząc hydrologię z historią i ochroną dziedzictwa przyrodniczo-kulturowego. Wyniki prac prezentuje na konferencjach, w muzeach oraz podczas otwartych spacerów po stolicy.
Dr Łaszewski jest cenionym dydaktykiem, prowadzi ćwiczenia z hydrologii i oceanografii oraz moduły hydrologiczne zajęć terenowych. Uatrakcyjnia nauczanie geografii przyrodniczej poprzez angażowanie studentów w działania naukowe w ramach studenckich projektów badawczych. Projekty te pozwalają rozwijać kompetencje badawcze oraz umiejętność pracy zespołowej studentów, a efektem ich realizacji są wspólne artykuły naukowe, publikowane m.in. w „Acta Geographica Lodziensia”, „Journal of Water and Land Development” i „Przeglądzie Geograficznym”. Dr Maksym Łaszewski działa również popularyzatorsko, współpracuje ze szkołami, organizując warsztaty terenowe i żywe lekcje o wodach powierzchniowych i podziemnych Warszawy i okolic.
- w dziedzinie nauk społecznych:
ex aequo:
DR HAB. WOJCIECH GAGATEK, PROF. UCZ. Z WYDZIAŁU NAUK POLITYCZNYCH I STUDIÓW MIĘDZYNARODOWYCH
Badacz jest absolwentem Instytutu Nauk Politycznych oraz Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Stopień doktora nauk politycznych i społecznych uzyskał w Europejskim Instytucie Uniwersyteckim we Florencji, a stopień doktora habilitowanego w zakresie nauk o polityce – w 2015 roku. Obecnie pracuje w Katedrze Metodologii Badań nad Polityką WNPiSM UW, pełniąc jednocześnie funkcję pełnomocnika dziekan ds. strategii. Wcześniej związany był m.in. z Centrum Europejskim UW oraz Instytutem Nauk Politycznych w Zurychu jako SCIEX Fellow.
Jest członkiem Rady Naukowej Dyscypliny Nauki o Polityce i Administracji. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół systemu politycznego Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania Parlamentu Europejskiego, a także na zagadnieniach związanych z demokracją i reprezentacją polityczną w UE. Prowadzi badania nad partiami politycznymi na poziomie europejskim, porównawczą analizą systemów politycznych oraz metodologią badań społecznych.
Prof. Gagatek na Uniwersytecie Warszawskim prowadzi zajęcia przede wszystkim na studiach anglojęzycznych politologii (pierwszego i drugiego stopnia), a także w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych UW. Należy do kilku krajowych i międzynarodowych sieci oraz towarzystw naukowych. Jest autorem licznych ekspertyz i raportów przygotowywanych dla instytucji krajowych oraz unijnych, w tym dla Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego, co podkreśla praktyczny wymiar jego działalności badawczej i eksperckiej. Trzech doktorantów, na podstawie prac zaliczeniowych przygotowanych pod jego kierunkiem, uzyskało granty NCN PRELUDIUM. Jest autorem innowacyjnego polsko-niemieckiego projektu blended-learning z intensywną wymianą studencką, brał udział w reformie programu studiów licencjackich z politologii, jest również inicjatorem wydziałowego konkursu na najlepsze prace dyplomowe.
DR HAB. MAŁGORZATA ŻYTKO, PROF. UCZ. Z WYDZIAŁU PEDAGOGICZNEGO
Jest badaczką edukacji wczesnoszkolnej i kształcenia nauczycieli. Specjalizuje się w rozwoju kompetencji matematycznych i językowych dzieci w młodszych klasach szkoły podstawowej oraz w monitorowaniu osiągnięć szkolnych uczniów. Prof. Żytko prowadzi różnorodne zajęcia dydaktyczne, wychodząc z inicjatywą tworzenia nowych, aktywizujących form nauczania, w tym warsztatów edukacyjnych z wykorzystaniem innowacyjnych metody edukacji matematycznej. Angażuje się w działania o charakterze międzynarodowym i krajowym. Była ekspertką OECD w zakresie wczesnej edukacji oraz współkoordynatorką ogólnopolskich badań monitorujących umiejętności uczniów kończących pierwszy etap edukacji w szkole podstawowej.
Prof. Żytko aktywnie uczestniczy w projektach wspierających rozwój nauczycieli, w tym tworząc innowacyjne programy edukacyjne oraz szkoleniowe, a także studia podyplomowe. Na Wydziale Pedagogicznym prof. Żytko angażuje się w działania wspierające uczniów i nauczycieli, promując aktywne i odkrywcze metody nauczania wczesnoszkolnego. Jest członkinią Association for Teacher Education in Europe oraz Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, a także przewodniczącą Rady Naukowej Fundacji Edukacja na NOWO. Jest również członkinią Warszawskiej Rady Edukacyjnej. Prof. Żytko łączy działalność badawczą z praktyką edukacyjną, a jej doświadczenie dydaktyczne obejmuje zarówno zajęcia prowadzone w kraju, jak i w kontekście międzynarodowym.
W ramach Nagrody Dydaktycznej Rektora UW przyznano również wyróżnienia:
- w dziedzinie nauk humanistycznych:
DR AGNIESZKA KOTWASIŃSKA Z INSTYTUTU AMERYK I EUROPY
Jej badania koncentrują się wokół literatury amerykańskiej, szczególnie w gatunkach grozy i gotyku, a także studiów genderowych, queerowej teorii i feministycznego nowego materializmu. Prof. Kotwasińska prowadzi zajęcia z literatury amerykańskiej, horroru, nowych mediów i popkultury. Jest kierowniczką pracowni badawczej Weird Fictions oraz współkierowniczką Grupy Badawczej Gender/Sexuality w Centrum Studiów Amerykańskich UW. Jest autorką licznych publikacji naukowych, w tym artykułów w czasopismach takich jak „Somatechnics” i „Polish Journal of American Studies”, a także rozdziałów w książkach Monsters: A Companion, The Palgrave Handbook of Contemporary Gothic czy Diffractive Reading. New Materialism, Theory, Critique.
DR HAB. MAGDALENA LUBAŃSKA Z WYDZIAŁU NAUK O KULTURZE I SZTUCE
Pracuje w Zakładzie Teorii i Badań Współczesnych Praktyk Kulturowych w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UW. Specjalizuje się w antropologii religii, antropologii pamięci oraz badaniach nad relacjami między religijnością a innymi sferami życia społeczności lokalnych na pograniczach kulturowych, prowadząc badania terenowe m.in. w Bułgarii i na pograniczu polsko-ukraińskim. Zajmuje się także (anty)synkretyzmem religijnym, materialnością religijną oraz myślą postsekularną. Prowadzi zajęcia dydaktyczne na studiach licencjackich, magisterskich i doktoranckich, m.in. z prawosławnej ikonografii, teorii kultury, antropologii zła, sekularyzacji i postsekularyzmu oraz laboratoria etnograficzne poświęcone pamięci wojny i powojnia na Podkarpaciu. Jest promotorką licznych prac naukowych, które znalazły odzwierciedlenie w publikacjach studentów, m.in. w książce Kruche życia po obu stronach Sanu. Wspomnienia ostatniego pokolenia świadków II wojna światowej i powojnia.
- w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych oraz w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu:
DR KLAUDIA DĘBIEC-ANDRZEJEWSKA Z WYDZIAŁU BIOLOGII
Jest badaczką mikrobiologii środowiskowej i biotechnologii. Specjalizuje się w mikrobiologii gleb, interakcjach bakterie-rośliny oraz technologiach związanych z regeneracją gleb rolniczych i przemysłowych oraz biofortyfikacją roślin. Dr Dębiec-Andrzejewska prowadzi zajęcia dydaktyczne łączące wiedzę teoretyczną z doświadczeniem badawczym, angażując studentów w projekty praktyczne i badania naukowe. Naukowczyni kieruje oraz uczestniczy w krajowych i międzynarodowych projektach badawczych oraz stażach naukowych, m.in. we Włoszech, a jej działalność obejmuje także komercjalizację wyników badań – jest współzałożycielką i prezeską spółki spin-off UW BHUMI, rozwijającej innowacyjne preparaty mikrobiologiczne dla rolnictwa regeneratywnego i przemysłu.
- w dziedzinie nauk społecznych:
DR HAB. JACEK LEWKOWICZ, PROF. UCZ. Z WYDZIAŁU NAUK EKONOMICZNYCH
Jest ekspertem w zakresie ekonomii instytucjonalnej, ekonomicznej analizy prawa oraz ekonomii politycznej. Ma wykształcenie ekonomiczne i prawnicze, specjalizuje się w badaniu instytucji jako struktur norm i reguł kształtujących decyzje, wykorzystując zaawansowane narzędzia ilościowe, w tym modele ekonometryczne, zautomatyzowaną analizę tekstu oraz metody uczenia maszynowego. Prof. Lewkowicz prowadzi zajęcia dydaktyczne obejmujące m.in. ekonomię polityczną, nienadzorowane uczenie maszynowe, eksplorację danych tekstowych oraz seminaria dyplomowe, angażując studentów w projekty i badania. Naukowiec jest aktywny w działalności krajowej i międzynarodowej. Jego projekty badawcze dotyczą m.in. populizmu, stabilności instytucjonalnej oraz wpływu regulacji na funkcjonowanie systemów demokratycznych. W 2024 roku prof. Lewkowicz został laureatem Nagród Naukowych „Polityki” w kategorii „nauki społeczne”.
DR RAFAŁ WOŹNIAK Z WYDZIAŁU NAUK EKONOMICZNYCH
Jest adiunktem w Katedrze Statystyki i Ekonometrii oraz związany z Centrum Badań Chińskich. W swojej działalności naukowej wykorzystuje szerokie spektrum modeli ekonometrycznych, ze szczególnym naciskiem na modele danych panelowych oraz metody radzenia sobie z endogenicznością. Interesuje go również stosowanie wielorównaniowych modeli panelowych, co pozwala jednocześnie opisywać wiele zjawisk ekonomicznych. Dr Woźniak bada m.in. cykle koniunkturalne, ekonomię zdrowia, mikroekonomię i ekonomiczną analizę prawa. Prowadzi zajęcia z ekonometrii stosowanej oraz analizy danych, angażując studentów w praktyczne wykorzystanie modeli panelowych i metod zaawansowanych. Jest współtwórcą i współorganizuje międzynarodowy konkurs dla studentów Warsaw Econometric Challenge.