9 grudnia odbyło się uroczyste zakończenie Akademii Liderów. – Uniwersytet to szczególny rodzaj organizacji. Funkcjonuje w ramach praw i reguł ustalonych częściowo poza uczelnią, a z drugiej strony dużo zależy od indywidualnych działań, nawet jedna osoba może istotnie oddziaływać na uczelnię. Dlatego jakość liderów UW ma szczególne znaczenie – mówi prof. Mirosława Huflejt-Łukasik, koordynatorka merytoryczna programu.

Akademia Liderów to program rozwoju kompetencji skierowany do pracowników administracji UW, którzy kierują biurami, jednostkami, sekcjami uczelni, a także ich zastępców oraz dla osób, które mogą pełnić taką rolę w przyszłości. W ciągu dwóch lat trwania programu w jego trzech edycjach uczestniczyły 203 osoby. 9 grudnia w auli Starej Biblioteki UW odbyło się uroczyste zakończenie Akademii Liderów. Była to okazja do spotkania się absolwentów, zaprezentowania programu, jego podsumowania i oceny stopnia realizacji celów.

 

– Program był wymagający. To duży projekt szkoleniowy, wymagający kompetentnego zespołu trenerskiego, doświadczonego w szkoleniach dla liderów. Pierwszą wersję programu stworzyłam w moim autorskim podejściu Multi-Level Concept, a następnie do współpracy w zespole zostali zaproszeni świetni trenerzy – mówi koordynatorka merytoryczna Akademii Liderów, prof. Mirosława Huflejt-Łukasik z Wydziału Psychologii UW.

 

Podkreśla też, że przygotowania do pierwszej edycji trwały rok, a sam program ewoluował i był udoskonalany w trakcie trwania projektu. Jako sukcesy programu, prof. Huflejt-Łukasik wskazuje utworzenie unikalnego i zaangażowanego zespołu trenerów oraz sposób zaangażowania uczestników programu – z jasnymi celami uczestnictwa, które obejmowały pozyskanie nowej wiedzy, ale także wymianę doświadczeń między uczestnikami i budowanie nowych relacji.

Szeroki zakres wiedzy i kompetencji

Zakres tematyczny szkoleń obejmował: wizję przyszłości UW i jej liderów, wpływ kierownika na inne osoby, efektywne komunikowanie się – wraz z podkreśleniem roli informacji zwrotnej oraz komunikowania w sytuacjach trudnych, radzenie sobie z konfliktem i negatywnymi emocjami, budowanie i prowadzenie zespołu, kompetencje mentoringowe i coachingowe w roli lidera, rozwój pracowników i własny, a także problematykę motywacji, równowagi życiowej i organizacji pracy. Zajęcia były prowadzone przez wykładowców z Wydziału Psychologii UW oraz trenerów zewnętrznych.

 

– Dzięki temu, że uczestniczyłem w Akademii Liderów mogłem udoskonalić swoje umiejętności w obszarze relacji z pracownikami. Dla mnie, osoby sprawującej funkcje kierownicze od wielu lat, to wyjątkowy i najbardziej ceniony aspekt pracy. Podczas zajęć ze szczególną uwagą słuchałem o inteligencji emocjonalnej jako o bardzo przydatnym narzędziu lidera – mówi dr inż. Robert Sot, pełniący obowiązki dyrektora Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW. – Trafne rozpoznawanie i odczytywanie sygnałów płynących z emocji może wpływać na podejmowanie właściwszych decyzji zawodowych, zwiększyć skuteczność rozwiązywania problemów i konfliktów oraz pozwolić efektywniej komunikować się ze współpracownikami – dodaje uczestnik programu.

 

Dr Robert Sot przyznaje też, że w swojej pracy wielokrotnie wraca do Matrycy Eisenhowera, narzędzia do ustalania priorytetów, które było prezentowane podczas zajęć Akademii Liderów. – Dzięki tej macierzy łatwiej porządkować mi zadania na te, które powinienem zrobić jak najszybciej, te które powinienem zaplanować i te które mogę delegować bądź zautomatyzować – mówi dr Sot.

 

Akademia Liderów została zrealizowana w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego (ZIP). Za stronę organizacyjną Akademii Liderów odpowiadało Biuro Spraw Pracowniczych UW.

 

Akademia Liderów w liczbach

Program:

184 szkolenia,

32 szkolenia wyjazdowe w Chęcinach,

38 szkoleń stacjonarnych w Warszawie,

114 szkoleń online,

3 edycje programu.

 

Absolwenci:

203 absolwentów,

94 uczestników z administracji ogólnouniwersyteckiej,

57 uczestników z administracji wydziałowej,

52 uczestników z administracji innych jednostek.