Publikujemy odpowiedź Zespołu Rektorskiego UW na list otwarty społeczności akademickiej.

Zespół Rektorski z satysfakcją przyjmuje treść Listu otwartego społeczności akademickiej z 24 lutego 2024 roku. Jest on dowodem na to, że całej naszej społeczności zależy na sprawach socjalno-bytowych studentów i studentek oraz doktorantów i doktorantek Uniwersytetu Warszawskiego. Pragniemy zarazem przypomnieć, że Zespół Rektorski od początku mijającej kadencji podejmował intensywne działania zmierzające do poprawy dobrobytu studentów i doktorantów. Działania te i ich efekty miały wszechstronny wymiar. Ze względu na to, że co najmniej część z nich mogła umknąć uwadze, pragniemy wskazać najważniejsze. 

 

  • Od 2020 roku podnieśliśmy wysokość stypendium naukowego dla studentów o 25% (z 800 zł do 1000 zł).
  • Od 2020 roku podnieśliśmy minimalne stypendium socjalne dla studentów o 146% (z 350 zł do 864 zł), stypendium maksymalne zwiększyliśmy o ponad 50% (z 1150 zł do 1728 zł). Stypendium socjalne dla osób w najtrudniejszej sytuacji zwiększyliśmy o niemal 70% (z 1350 zł do 2268 zł). Jako pierwsza uczelnia w Polsce zwiększyliśmy próg dochodowy uprawniający do ubiegania się o stypendium socjalne.
  • Zwiększyliśmy dostępność stypendium socjalnego oraz wydłużyliśmy okres, w którym można je pobierać, dzięki czemu rok do roku stypendium to otrzymuje o 11% osób więcej.
  • Wprowadziliśmy przyznawane ze środków własnych uczelni „Stypendium na Start” dla laureatów olimpiad przedmiotowych przyjętych na studia I i II stopnia oraz studia jednolite magisterskie, jak również dla wybitnych sportowców oraz  doktorantów z najwyższymi wynikami w procesie rekrutacyjnym.
  • Realizujemy w ramach IDUB program wszechstronnego wsparcia działalności naukowej studentów i doktorantów przejawiający się m.in. w finansowaniu wyjazdów naukowych czy wsparciu stypendialnym.
  • Uzyskaliśmy dodatkowe środki w wysokości 2 mln zł na przeprowadzenie zajęć wyrównujących dla studentów, którzy odbywali edukację licealną w czasach pandemii.
  • Dla najlepszych doktorantów przygotowaliśmy dodatkowe stypendia naukowe, które wspierają realizację nowatorskich rozpraw doktorskich oraz mobilność doktorantów. Ze środków własnych przyznaliśmy stypendia dla doktorantów, którzy kończą realizować studia III stopnia.
  • Utworzyliśmy Fundusz Doskonałości Dydaktycznej, z którego każdego roku kwotą 3 mln zł wspieramy inicjatywy dydaktyczne w jednostkach organizujących i realizujących kształcenie. W tym roku po raz pierwszy jednostki otrzymały środki w wysokości 1 mln zł na organizację stref studenckich.
  • Wyremontowaliśmy i wyposażyliśmy w nowe meble niemal 400 pokoi w domach studenta. Unowocześniona została większość kuchni, wyremontowane i zmodernizowane zostały części sanitarne.
  • W 2022 roku zakończyliśmy rozbudowę Domu Studenta nr 5 na Służewie, powstało tu 150 miejsc. Druga część przebudowy zakończy się w 2027 roku. Wtedy to DS 5 będzie oferował 235 miejsc. Koszt realizacji projektu to ponad 32 mln zł. 
  • Kończymy budowę nowego Domu Studenta nr 7 na Służewie, w którym przewidzianych jest ponad 380 miejsc. Koszt realizacji budowy to ponad 87 mln zł. 
  • W maju 2022 roku oddaliśmy do użytku nowy budynek UW przy ul. Dobrej 55. 
  • Niebawem do użytku oddamy Budynek Porektorski, siedzibę Wydziału Orientalistycznego, Wydziału Nauk o Kulturze i Sztuce, budynek na Górnym Dziedzińcu, który będzie miejscem prowadzenia dydaktyki oraz miejscem przyjmowania studentów w ramach Welcome Point. 
  • W tym roku ukończymy budowę budynku na Kampusie Ochota, przeznaczonego na nową siedzibę Wydziału Psychologii i innych jednostek UW.  
  • Ukończyliśmy remont domu wypoczynkowego w Kirach (obiekt jest przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami). Remontujemy dom wypoczynkowy w Łukęcinie. Z obydwu obiektów mogą korzystać także doktoranci z rodzinami.
  • W fazę realizacji przeszła też budowa budynku naukowo-dydaktycznego przy ul. Bednarskiej 2/4. Rozpoczęły się też prace związane z budową nowego Centrum Sportu i Rekreacji na Kampusie Ochota.
  • Uzyskaliśmy dofinansowanie na remont Domu Studenta nr 3 „Kic”. Prace remontowe są w trakcie przygotowywania. 
  • Pozyskaliśmy 40 mln zł na remont Hotelu Hera. W najbliższym czasie opracowane zostaną dokumenty projektowe remontu.
  • Ze środków własnych prowadzimy remont domów studenta przy ul. Żwirki i Wigury oraz remont Domu Studenta Nr 4 „Zamenhof”.
  • W grudniu 2023 roku pozyskaliśmy kwotę 150 mln zł z Ministerstwa Edukacji i Nauki na remont generalny i modernizację Domu Pracownika Naukowego UW. Czekamy na potwierdzenie tej kwoty przez nowy rząd. Aktualnie trwają prace nad opracowaniem koncepcji technicznych remontu. 
  • Bardzo intensywnie trwają prace nad opracowaniem koncepcji nowego Domu Pracownika Naukowego. 

Kwestię dostępności miejsc w domach studenta oraz obiektach hotelowych należących do UW traktujemy priorytetowo. Bardzo poważnie podchodzimy także do utrzymania na jak najniższym możliwym poziomie opłat związanych z zakwaterowaniem w akademikach. Warto zauważyć, że pomimo znaczącego wzrostu kosztów utrzymania domów studenta spowodowanego inflacją ceny w tych obiektach nie zostały podniesione w ostatnim roku. 

 

Zdajemy sobie sprawę z tego, że oferta w zakresie zdrowego i dostępnego po przystępnej cenie wyżywienia dla pracowników, studentów i doktorantów wymaga poprawy. Z tego powodu podjęliśmy decyzję o zaadaptowaniu pomieszczenia w BUW na stołówkę uniwersytecką. Obecnie zakończono postępowanie przetargowe na projekt technologii kuchni dla stołówki uniwersyteckiej zakładający przebudowę przestrzeni zaplecza oraz sali jadalnej, tak by dostosować je do obowiązujących stołówki uniwersyteckie wymogów higieniczno-sanitarnych.

 

Z wielką troską podchodzimy także do kwestii pomocy materialnej dla studentów i doktorantów. Już w 2022 roku zwróciliśmy się do Ministerstwa Edukacji i Nauki z konkretnym projektem zmian ustawy w zakresie przepisów dotyczących pomocy materialnej. Niestety, nasze propozycje nie zostały uwzględnione. Teraz wspólnie z innymi uczelniami przygotowujemy kolejne propozycje. Głównym celem zmian jest przyznanie uczelniom większej swobody w zakresie kształtowania wewnętrznych przepisów związanych z pomocą materialną, dzięki czemu oferowane świadczenia stałyby się bardziej dostępne. 

 

Na zakończenie chcielibyśmy raz jeszcze podziękować członkom społeczności naszej uczelni za wspieranie podejmowanych przez nas działań zmierzających do poprawy sytuacji socjalnej oraz bytowej studentów i studentek, doktorantów i doktorantek. Państwa wsparcie wzmacnia siłę naszych argumentów i pomaga nam działać w słusznej sprawie.

 

Zespół Rektorski