„Membra Jesu nostri” to cykl siedmiu kantat, skomponowanych w 1680 r. przez duńsko-niemieckiego kompozytora epoki baroku, Dietericha Buxtehudego (ok. 1637-1707), sławnego organistę kościoła Mariackiego w Lubece. Odpowiadają one siedmiu ranom ukrzyżowanego Chrystusa. Punktem wyjścia opracowania muzycznego jest hymn „Salve mundi salutare”, którego kolejne wersy wykonują głosy solowe. Dopełnieniem hymnu są wybrane teksty biblijne, m.in. z Księgi Psalmów i Pieśni nad Pieśniami, odpowiadające poszczególnym ranom Ukrzyżowanego, prezentowane przez chór. „Membra Jesu nostri” bywa uznawane za pierwsze luterańskie oratorium. Jest szeroko znane na świecie, lecz rzadko wykonywane w Polsce.

 

14 i 15 marca usłyszymy je na Uniwersytecie Warszawskim w Sali Kolumnowej – w ten sposób Chór Kameralny Collegium Musicum UW rozpocznie świętowanie swojego 20-lecia. Obok uniwersyteckiego chóru wystąpią soliści: Dagmara Barna, Joanna Lalek, Karolina Kuklińska, Przemysław Borys i Maciej Falkiewicz oraz zespół muzyki dawnej Gradus ad Parnassum. Część opisująca Serce opracowana jest na niezwykle rzadki zespół pięciu viol da gamba – wówczas na scenie pojawi się zespół Canor Anticus.

 

Koncert organizowany jest przez Collegium Musicum UW we współpracy ze Stowarzyszeniem Miłośników Sztuki Barokowej „Dramma per musica” i Instytutem Muzykologii UW, pod patronatem medialnym Programu 2 Polskiego Radia. Dwudziestolecie Collegium Musicum UW objęte jest patronatem przez rektora UW, prof. Marcina Pałysa.

 

Wstęp wolny.

 

Koncert odbędzie się dwa razy: 14 marca o godz. 17 oraz 15 marca o godz. 13 w Sali Kolumnowej Wydziału Historycznego UW (Krakowskie Przedmieście 26/28).

Wykonawcy: Dagmara Barna – sopran, Joanna Lalek – sopran, Karolina Kuklińska – alt, Przemysław Borys – tenor, Maciej Falkiewicz – bas, zespoły Gradus ad Parnassum i Canor Anticus, Chór Kameralny Collegium Musicum Uniwersytetu Warszawskiego, Andrzej Borzym – dyrygent. W programie: Dietrich Buxtehude (ok. 1637–1707) – „Membra Jesu nostri patientis sanctissima” BuxWV 75.