Od 20 do 24 maja Uniwersytet Warszawski po raz pierwszy był gospodarzem The World Media Economics and Management Conference. Głównym tematem debat było funkcjonowanie mediów w epoce cyfryzacji.

W wydarzeniu wzięło udział ponad 200 naukowców i przedstawicieli branży medialnej z prawie 40 krajów. To pierwsze tego typu wydarzenie nie tylko w Polsce, ale i całej Europie Środkowo-Wschodniej. The World Media Economics and Management Conference (WMEMC) została zorganizowana przez Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii (WDIB) UW. Patronat nad wydarzeniem objęli m.in. rektor UW prof. Alojzy Z. Nowak oraz prezydent m.st. Warszawy.

 

Wydarzenie otworzył prof. Maciej Raś, prorektor UW ds. studenckich i jakości kształcenia.

 

Trzy dni debat

Pierwszego dnia odbyła się również debata „AI and Media Business: Progress or Danger? Debate with Practitioners”, podczas której goście konferencji rozmawiali o wpływie sztucznej inteligencji na rynek medialny.

 

– Głównym tematem obrad jest AI w różnych kontekstach, ale także media publiczne w czasie i w procesie zmian. Uczestnicy rozmawiali też o wpływie cyfryzacji na zarządzanie mediami, ale też o ludziach w mediach – m.in. o dobrostanie związanym z używaniem lub nadmiarowym używaniem środków przekazu – mówi prof. Anna Jupowicz-Ginalska z WDIB UW, główna organizatorka konferencji.

 

– Bardzo nas na wydziale interesuje edukacja medialna w epoce dezinformacji i fake newsów. Często do tej pory mówiliśmy, że kształcimy studentów do tego, aby porządkowali wiedzę, dzisiaj zdecydowanie częściej mówimy, że to społeczeństwo wymaga wsparcia w tym kontekście – mówi prof. Dariusz Kuźmina, dziekan WDIB UW.

 

Program wydarzenia obejmował liczne dyskusje naukowe, debaty przedstawicieli branży medialnej, sześć paneli tematycznych oraz wydarzenia towarzyszące.

 

Szczególną uwagę poświęcono wpływowi sztucznej inteligencji na biznes medialny i zarządzanie w mediach – zarówno w kontekście szans (np. automatyzacja, personalizacja treści), jak i zagrożeń (np. dezinformacja, utrata miejsc pracy, etyka dziennikarska). Uczestnicy mówili m.in. o roli mediów publicznych i wyzwaniach związanych z ich finansowaniem, zarządzaniem oraz utrzymaniem misji społecznej w warunkach rosnącej konkurencji rynkowej. Zwrócono także uwagę na rosnące znaczenie dobrostanu pracowników mediów, klientów i samej organizacji, wskazując na potrzebę nowego podejścia do zarządzania w branży kreatywnej.

 

O WMEMC

The World Media Economics and Management Conference odbywa się co dwa lata i zrzesza przedstawicieli globalnej społeczności badaczy zarządzania mediami. Od 1994 roku organizowano ją m.in. w Sztokholmie, Zurychu, Londynie, Montrealu, Pekinie, Nowym Jorku, Bogocie, Rio de Janeiro, Kapsztadzie, Rzymie i Seulu.

 

Więcej informacji o wydarzeniu znajduje się na stronie internetowej konferencji – wmwmc2025.wdib.uw.edu.pl >>