Uniwersytet Warszawski podpisał porozumienie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie w sprawie kształcenia kadry kierowniczej administracji publicznej. Studia podyplomowe „Zarządzanie w Sektorze Publicznym” rozpoczną się w październiku.

16 czerwca w Sali Złotej Pałacu Kazimierzowskiego rektor Uniwersytetu Warszawskiego prof. Alojzy Z. Nowak oraz marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik podpisali porozumienie o kształceniu urzędników na studiach podyplomowych.

 

– Cieszę się, że współpraca Uniwersytetu Warszawskiego z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego trwa już od wielu lat. To przykład dobrego partnerstwa. Z jednej strony przyczynia się do rozwoju UW, a z drugiej nasza uczelnia – poprzez dostarczanie nowoczesnej wiedzy i narzędzi zarządczych na najwyższym poziomie – wspiera samorząd Mazowsza w profesjonalizacji administracji publicznej – mówi prof. Alojzy Z. Nowak, rektor UW.

 

Program studiów obejmuje m.in. zagadnienia z zakresu komunikacji, negocjacji, zarządzania zmianą, budowania zespołów wielopokoleniowych, wykorzystania sztucznej inteligencji, a także kształtowania kultury organizacyjnej nastawionej na efektywność.

 

– Naszą ambicją jest tworzenie nowoczesnego urzędu, który skutecznie służy mieszkańcom Mazowsza. Chcemy budować zaufanie do instytucji publicznych, a profesjonalna i bezstronna obsługa obywateli jest obowiązkiem każdego pracownika – podkreślił marszałek Adam Struzik.

 

Nowe zarządzanie publiczne

Zajęcia będą miały w dużej mierze charakter warsztatowy i opierać się będą na analizie studiów przypadku. Zajęcia rozpoczną się w październiku i potrwają dwa semestry (170 godzin dydaktycznych), będą realizowane na Wydziale Zarządzania UW.

 

To drugie studia podyplomowe, jakie Uniwersytet Warszawski prowadzi dla pracowników Urzędu Marszałkowskiego. Pierwsze odbyły się w roku akademickim 2008/2009.

 

– Zmieniły się standardy zarządzania zespołem – mówi prof. Grzegorz Karasiewicz, dziekan Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. – Dzisiaj największym wyzwaniem nie tylko w urzędach, ale także w firmach komercyjnych jest umiejętność słuchania pracowników. Często komunikacja jest jednostronna. Warto tę postawę zmieniać.

 

Zajęcia będą prowadzone zgodnie z założeniami modelu New Public Management, czyli adaptacji technik zarządzania znanych z sektora prywatnego do warunków funkcjonowania organizacji publicznych.