Lekcje geograficzno-polityczne

Drukuj

Szkolenia dla nauczycieli, lekcje pokazowe, wykłady otwarte, mapy, schematy, diagramy – to efekty prac nad projektem „Geograficzno-polityczny atlas Polski. Polska w świecie współczesnym: Perspektywa 2022”, który prowadzą pracownicy z Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych UW.

Wydany w 2018 roku „Geograficzno-polityczny atlas Polski. Polska w świecie współczesnym” pod redakcją prof. Marcina W. Solarza z Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych UW przedstawia geopolityczną i gospodarczą pozycję Polski na tle pozostałych państw Europy i świata. Zawarte są w nim również dane dotyczące historii, polityki, ekonomii i społeczeństwa polskiego. Informacje o Polsce ujęto na około 500 kolorowych mapach.

 

Publikacja powstała z myślą o szerokim gronie czytelników, wśród których znajdują się nie tylko naukowcy, studenci czy uczniowie, ale też każda osoba zainteresowana geopolityczną sytuacją Polski. W 2019 roku zajęła trzecie miejsce w kategorii atlasów podczas 29. edycji International Cartographic Conference w Tokio.

 

W tej chwili realizowany jest projekt „Geograficzno-polityczny atlas Polski. Polska w świecie współczesnym: Perspektywa 2022”.

 

– Przygotowujemy II wydanie „Geograficzno-politycznego atlasu Polski”, co wiąże się z opracowaniem nowych map i aktualizacją tych opublikowanych w I wydaniu. Efekty pracy czytelnicy ujrzą w pełni jesienią 2022 roku. Jednak już teraz nowe mapy, w tym fragmenty nowych serii map, ujawniamy na stronie i profilu facebookowym projektu, przede wszystkim w cyklach „mapa miesiąca” i „mapa tygodnia”. Wkrótce kilka z nich będzie można oglądać również na ogólnopolskiej wystawie przygotowywanej przez Biuro Programu „Niepodległa”. Realizujemy również szereg aktywności edukacyjnych, m.in. opracowanie i publikację scenariuszy lekcji do wykorzystania w nauczaniu geografii, historii i wiedzy o społeczeństwie, nagranie i udostępnienie instrukcji wykorzystania przygotowanych scenariuszy, szkolenia dla nauczycieli złożone z wykładu i warsztatu, lekcje pokazowe w szkołach czy wykłady w cyklu „Geograficznych spotkań na Krakowskim” – mówi prof. Marcin Solarz z WGiSR UW, kierownik projektu. – Części edukacyjnej towarzyszy bardzo duże zainteresowanie. Na jednym z wykładów otwartych na UW pojawiło się wirtualnie ponad 360 osób, a szkół chętnych do goszczenia lekcji pokazowych jest więcej niż przewidzianych w projekcie tego typu wydarzeń edukacyjnych – dodaje.

 

Mapa prezentująca liczbę sąsiadów

Projekt „Geograficzno-polityczny atlas Polski. Polska w świecie współczesnym: Perspektywa 2022”, http://atlas2022.uw.edu.pl/.

 

Naukowcy zaangażowani w projekt prowadzą profil „Geograficzno-politycznego atlasu Polski” na Facebooku (niemal 1300 obserwujących), gdzie publikowane są m.in. mapy miesiąca i tygodnia, piątkowe posty pandemiczne, ciekawostki atlasowe, posty kartograficzne. Istnieje też strona internetowa projektu: http://atlas2022.uw.edu.pl (odwiedziło ją dotychczas ponad 4 tys. użytkowników).

 

Oprócz planów wynikających z zobowiązań projektowych wśród autorów pojawiają się też nowe pomysły, np. pełna dwujęzyczność projektu w świecie wirtualnym czy przygotowanie dodatkowej publikacji książkowej (towarzyszącej atlasowi), opracowanej na podstawie opublikowanych na Facebooku map wraz z opisami.

 

Atlas powstał w ramach grantu NCN realizowanego w latach 2015-2018. Kontynuacją przedsięwzięcia jest projekt „Geograficzno-polityczny atlas Polski. Polska w świecie współczesnym: Perspektywa 2022” realizowany przez Zakład Geografii Politycznej i Historycznej Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego na zlecenie Biura Programu „Niepodległa”. Projekt sfinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022.