Otwarcie Centrum Analiz Medialnych

Drukuj

Naukowcy z Centrum Analiz Medialnych UW mogą m.in. zarejestrować aktywność fal mózgowych, śledzić ruch gałek ocznych i zidentyfikować odczuwane emocje, a dzięki nowoczesnemu sprzętowi są w stanie zintegrować te wszystkie pomiary tak, aby dokładnie sprawdzić, jak odbiorcy reagują na treść różnych przekazów medialnych. 19 października odbyło się otwarcie centrum.

Badacze z Uniwersytetu Warszawskiego sprawdzają, jak odbiorcy reagują na treści medialne: teksty, grafiki, zdjęcia, plakaty, spoty reklamowe czy wirtualną rzeczywistość. Umożliwia im to nowoczesna aparatura: okulograficzna, służąca do monitorowania mimiki twarzy, galwanicznych reakcji skóry, fal mózgowych i impulsów elektrycznych generowanych przez serce, a także Arena VR, czyli sala umożliwiająca badanie wirtualnej rzeczywistości. Medioznawcy korzystają z systemu iMotions pozwalającego na prowadzenie wszystkich pomiarów biometrycznych w tym samym czasie. System jest wykorzystywany na kilku najlepszych uczelniach zagranicznych, m.in. na Uniwersytecie Stanforda, Uniwersytecie Harvarda i Massachusetts Institute of Technology.

 

W wirtualnej rzeczywistości

– Prowadzimy kilka projektów badawczych. Jeden z nich dotyczy potencjału stereotypowego w odbieraniu reklam przez kobiety i mężczyzn. Staramy się też znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego dzieci uczące się za pomocą wirtualnej rzeczywistości są w stanie skupiać swoją uwagę o 15 minut dłużej niż wtedy, gdy uczą się poza nią. Chcemy też prowadzić badania dla branży gier komputerowych, która w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie – mówi dr hab. Tomasz Gackowski z Centrum Analiz Medialnych. – Teraz współpracujemy m.in. z partnerami z USA, Niemiec i Litwy.

 

Centrum dysponuje również pracownią badań fokusowych, bazą polskich gazet i czasopism oraz bazą numerów potrzebną do przeprowadzania badań reprezentatywnych. CAM działa na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW. Jego powstanie zostało dofinansowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

 

– Centrum Analiz Medialnych przenosi wydział do nowej rzeczywistości. Dla UW humanistyka cyfrowa i kwestie dotyczące wirtualnej rzeczywistości są jednym z priorytetów. Łączenie nauk ścisłych i eksperymentalnych z naukami społecznymi i humanistycznymi to dziedzina, która w ostatnim czasie bardzo rozwija się na świecie – mówił podczas otwarcia CAM dr hab. Maciej Duszczyk, prorektor UW ds. naukowych.

 

– Badania biometryczne to przyszłość analiz medioznawczych i dlatego chcemy je prowadzić. Ta infrastruktura pozwoli nam na skuteczną komercjalizację badań. Wokół centrum są skupieni nie tylko młodzi naukowcy, lecz także studenci – zaznaczył prof. Janusz Adamowski, dziekan Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii.