Filmy i podatki

Drukuj

Sprawy podatkowe stają się dla Polaków coraz bardziej niezrozumiałe*. Część wątpliwości mogą rozwiać filmy przygotowywane do konkursu o iluzjach podatkowych.

 

„Krótkie filmy o iluzjach podatkowych – TAXMINUTES” to ogólnopolski konkurs organizowany wspólnie przez Uniwersytet Warszawski, Szkołę Główną Handlową oraz Ministerstwo Finansów.

 

Zadaniem uczestników jest przygotowanie krótkiego klipu (do 1,5 min), który w prosty i przyjazny sposób zobrazuje pojęcia związane z podatkami. – Dobrze by było opowiedzieć historię, wychodząc od działań Polaków, którzy przeżywają przygody w urzędach skarbowych lub robią dziwne rzeczy, żeby podatków nie płacić albo wcale, albo w Polsce – mówi dr hab. Jacek Wasilewski z UW, współorganizator konkursu.

 

Klipy mogą nawiązywać do określonych pojęć podatkowych np. celu opodatkowania, rodzajów podatków, konstrukcji podatkowych, skutków opodatkowania, oszustw podatkowych albo wpływu podatków na życie społeczne. Inspiracji do scenariuszy można szukać na stronie internetowej konkursu.

 

Filmowa dowolność

 

Udział w konkursie mogą wziąć studenci z całej Polski niezależnie od tego, co studiują i na jakiej uczelni. – Filmy mogą być kręcone dowolną techniką: telefonem, kamerą albo aparatem i przybrać dowolną formę, np. animacji, wywiadu w taksówce czy klubie, poklatkowych zdjęć, sondy, reklamówki, protestu, pantomimy. Ważne, żeby wyjaśniały określony problem – wyjaśnia dr hab. Aleksander Werner z SGH, współorganizator.

 

Klipy można zgłaszać poprzez stronę konkursu do 31 kwietnia. Szczegóły i aktualności na stronie konkursu oraz profilu na FB.

 

Autorów najlepszych filmów wyłoni jury, w którym zasiądą, m.in. prof. Jerzy Bralczyk z Uniwersytetu Warszawskiego, prof. Robert Gliński, reżyser i były rektor łódzkiej filmówki oraz przedstawiciele Ministerstwa Finansów.

 

Wyniki zostaną ogłoszone podczas uroczystej gali w pierwszej połowie czerwca. Do wygrania będą nagrody rzeczowe oraz staże ufundowane przez patrona konkursu Ministerstwo Finansów lub staże w mediach patronujących konkursowi.

Patronat medialny nad konkursem objęli: Program Pierwszy Polskiego Radia, TVP Info, Rzeczpospolita, Przegląd Podatkowy, Forbes oraz portale: Edukacja finansowa, InnPoland oraz Wolters Kluwer.

* W zeszłym roku stwierdzenie: „Każdy obywatel powinien uczciwie płacić podatki” miało tyle samo zwolenników, co zdanie: „podatki trzeba płacić, ale wykorzystując wszelkie możliwości, aby płacić mniej”. Od 5 lat grupa optująca za tym drugim stwierdzeniem rośnie. Poziom niezrozumienia spraw podatkowych dotyczy tak samo ludzi z wyższym wykształceniem, jak tych z niższym (raport IPSOS dla MF z grudnia 2014).