Człowieka i mrówki łączy wiele. Małe owady społeczne prowadzą wojny, zbiorowo opiekują się potomstwem, a także – być może – mają indywidualną osobowość.

O tym, jak fascynujące jest życie tych bezkręgowców, będą mogli przekonać się uczestnicy warsztatów myrmekologicznych, które organizowane są w ramach projektu „Niesamowity świat mrówek” nagrodzonego w konkursie eNgage FNP.

 

Koordynatorem projektu jest Paweł Mazurkiewicz, doktorant Kolegium MISMaP badający zachowania mrówek, który analizuje m.in. czynniki wpływające na rozwój zachowań agresywnych u tych owadów. – Kiedy patrzy się zarówno na pojedynczą robotnicę, jak i zbiorczo na całą kolonię, czyli swoisty superorganizm, można dostrzec różne ciekawe procesy. Do dziś badacze zastanawiają się, czy owady mogą odczuwać ból świadomie, czy tylko mają zmysł bólu, czyli nocycepcję, ale świadomie go nie odczuwają. Wiemy, że jeśli owad wyczuwa niebezpieczeństwo albo w danym miejscu dzieje się coś złego, pozostawi tam feromony alarmowe mówiące innym osobnikom „uwaga, niebezpieczeństwo” lub „pomóżcie” – wyjaśnia biolog.

 

Pasją odkrywania tajemnic życia mrówek doktorant chętnie dzieli się z innymi, szczególnie z dziećmi, uczniami i studentami. Dlatego organizuje warsztaty myrmekologiczne przeznaczone dla licealistów i studentów pierwszych lat studiów. Tygodniowe spotkania odbędą się w Mikołajkach w hydrobiologicznej stacji terenowej Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN. Pierwszy turnus zaplanowano między 31 sierpnia a 6 września. Drugi ma się odbyć od 7 do 14 września.

 

Warsztaty poświęcone będą biologii, etologii i ekologii mrówek. Dla uczestników przygotowano wykłady, zajęcia terenowe i laboratoryjne, podczas których młodzi adepci nauki dowiedzą się m.in., w jaki sposób prowadzone są badania behawioralne.

 

Aby wziąć udział w warsztatach, należy wysłać zgłoszenie wraz z listem motywacyjnym na adres warsztaty.myrmekologiczne@gmail.com. Termin zgłoszeń upływa pod koniec lipca. Liczba miejsc jest ograniczona.

Zobacz węcej informacji o warsztatach (pdf).
O projekcie pisaliśmy również w piśmie uczelni „UW” (nr 2/72, s.18).