Uniwersytet Warszawski Pomoc w rozwiązywaniu konfliktów

Ombudsman

Ombudsman, czyli rzecznik akademicki do spraw studenckich i pracowniczych, to osoba niezależna i neutralna, do której studenci, doktoranci, pracownicy, jednostki organizacyjne UW oraz organy samorządu studenckiego i doktoranckiego mogą zwracać się z prośbą o wsparcie w sprawach dotyczących ich funkcjonowania na uczelni. Każdy, kto zgłosi się o pomoc, może liczyć na poważne potraktowanie sprawy i wysłuchanie skargi.

 

Przykładowe sprawy, którymi zajmuje się ombudsman: spory na linii przełożony-podwładny, naruszenie zasady równego traktowania, nieprawidłowości przy dokonywaniu oceny pracowniczej, nienależne skreślenie z listy studentów, niesprawiedliwe traktowanie czy złamanie regulaminu studiów.

 

Na rozmowę można umówić się osobiście, telefonicznie bądź mailowo. Ombudsman po wysłuchaniu i zdiagnozowaniu problemu zaproponuje właściwe rozwiązania. Przykładowo – jeśli zainteresowany wyrazi takie życzenie – może  skontaktować się z odpowiednimi instytucjami albo zalecić mediacje i przekazać sprawę do Centrum Rozwiązywania Sporów i Konfliktów. Zasada poufności i nieformalności działania ombudsmana daje gwarancje, że zgłoszenie sprawy nie będzie miało negatywnych konsekwencji dla osoby zgłaszającej.

 

Centrum Rozwiązywania Sporów i Konfliktów

Centrum prowadzi mediacje w sprawach cywilnych, rodzinnych, karnych, rozwiązuje spory akademickie, a także organizuje warsztaty i szkolenia z zakresu mediacji, negocjacji i komunikacji.  Zespół CRSiK tworzą doświadczeni mediatorzy z wieloletnią praktyką.

 

Zainteresowani studenci i pracownicy UW mogą zgłaszać się do Centrum bezpośrednio – najlepiej drogą mailową, w treści opisując sytuację, która miałaby być przedmiotem mediacji. Zdarza się, że do Centrum trafiają sprawy skierowane przez prorektora ds. zasobów ludzkich i kształcenia ustawicznego albo ombudsmana – jeśli istnieje wyraźny konflikt między stronami, a mediacja jest jedyną drogą do rozwiązania konfliktu.

Rektorska Komisja ds. Przeciwdziałania Dyskryminacji

Głównym celem Komisji jest zapewnienie równego traktowania kobiet i mężczyzn na Uniwersytecie Warszawskim. Komisja ma też za zadanie przeciwdziałać wszelkim innym formom dyskryminacji, w szczególności ze względu na wiek, rasę, wyznanie, niepełnosprawność czy orientację seksualną.

 

O pomoc mogą zwrócić się pracownicy i studenci UW, którzy doświadczyli lub byli świadkami  naruszenia zasad równego traktowania.

 

Członkowie Komisji udzielają porad prawnych, przeprowadzają rozmowy wyjaśniające z osobami naruszającymi zasadę równego traktowania, a  także – jeśli to konieczne –  występują  do właściwych organów UW z wnioskami o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego wobec osób, które dopuściły się aktu dyskryminacji.

Ombudsman 

Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie

I piętro, pokój nr 1.60 C

ul. Dobra 56/66

00-312 Warszawa

e-mail: ombudsman(at)uw.edu.pl

tel. 22 55 27 214

www.portal.uw.edu.pl/web/ombudsman

 

Centrum Rozwiązywania Sporów i Konfliktów 

Collegium Iuridicum II, pok. nr 3.5
ul. Lipowa 4
00-316 Warszawa

tel./fax. 22 55 25 923

e-mail: mediacje(at)uw.edu.pl

www.mediacje.wpia.uw.edu.pl

Rektorska Komisja ds. Przeciwdziałania Dyskryminacji 

Komisja ds. Przeciwdziałania Dyskryminacji
Uniwersytet Warszawski
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa

Obsługę administracyjną Komisji prowadzi Biuro Spraw Pracowniczych:
tel. 22 55 20 543
fax 22 55 24 015

www.antydyskryminacja.uw.edu.pl