Problematyka świadomości i edukacji ekonomicznej (w tym finansowej) stała się w ostatnich latach tematem ożywionej debaty naukowej w ekonomii na świecie i w Polsce. Wyniki badań prowadzonych przez różne ośrodki naukowe pokazują, że wysoki poziom świadomości ekonomicznej może stanowić kluczową determinantę skutecznych decyzji ekonomicznych, a poprzez to odgrywać rolę „bufora” stabilności finansowej gospodarstw domowych (zarówno na poziomie mikro jak i makro). Szczególnie, zmniejszając poziom nierównowagi finansowej budżetów domowych, zmniejszając nadmierną ekspozycję na zadłużenie się, zwiększając poziom akumulowanych oszczędności czy przyczyniając się do niższej podatności gospodarstw domowych na ubóstwo. Jednym z najpopularniejszych form interwencji, których celem jest podnoszenie poziomu świadomości ekonomicznej, są projekty edukacji ekonomicznej. Niestety wiele badań poddaje w wątpliwość skuteczność programów edukacji finansowej, wskazując na konieczność szukania bardziej systemowego i holistycznego podejścia do budowania świadomości ekonomicznej. Ta tematyka zostanie poruszona na konferencji „Znaczenie i pomiar świadomości i edukacji ekonomicznej”.

 

Abstrakty do referatów można nadsyłać do 18 września na adres swiadomosc(at)wne.uw.edu.pl.

 

Konferencja odbędzie się 9 grudnia w godz. 10-16 na Wydziale Nauk Ekonomicznych przy ul. Długiej 44/50.